Донев и Шишков срязаха лентата на полуготов участък от магистрала „Европа“
Регионалният министър обеща до 20 дни да се направи и първа копка на последния лот от аутобана до Сърбия
На кратка церемония служебният премиер Гълъб Донев и регионалният министър Иван Шишков обявиха пускането в движение на малък участък от автомагистрала „Европа“. Става въпрос за 6.5-километрова отсечка в участъка между ГКПП „Калотина“ и Драгоман, чиято обща дължина е 14.5 километра.
Припомняме, че още през март Шишков обеща въпросното парче да бъде открито за движение преди Великден. На въпрос защо точно днес се прави това, Шишков отговори:
защото преди празниците българските граждани ще почнат да пътуват повече.“
Премиерът Гълъб Донев коментира, че отсечката е важна, тъй като свързва България с Европа, а движението, макар и по-част от нея, ще гарантира придвижването на българските граждани към съседните държави. Донев напомни, че състоянието на лота между граничния пункт „Калотина“ и Драгоман не е било особено добро. Тесният път е предизвиквал множество инциденти, катастрофи, затруднен трафик.
От тук минава и тежкотоварен трафик, а от миналата година е интензивен. Важна е и за безопасността на движението“, подчерта премиерът.
От своя страна регионалният министър заяви, че министерството и строителят са работили непрекъснато в продължение на няколко месеца, за да се стигне до днешния ден.
Без нужната документация, в днешния ден нямаше да е готов (бел.р. – участъкът)“, заяви министърът.
Той допълни, че където има възможност строителите да завършват обекти и да се подготвя документацията, „ние го правим“, като по думите му това е била стратегията на служебния кабинет – „без много да говорим, да го правим“.
Преди дни Шишков обещава до месец май целият лот с дължина от 14.5 километра между ГКПП „Калотина“ и Драгоман да е готов, т.е. да бъдат пуснати за движение и останалите 8 километра.
Т.нар. лот 1 на аутобана се строи от 2020 г., а по договор дейностите трябваше да приключат в началото на 2022 г. Сроковете обаче непрекъснато бяха удължавани. Стойността на инвестицията е около 165 млн. лв., като средствата са осигурени по линия на механизма „Свързана Европа“.
Изпълнител е строително обединение, начело с „Щрабаг“. Компанията бе санкционирана от бившия регионален министър Гроздан Караджов за лоша организация на временното движение в участъка.
В края на миналата година се разбра за липсващи 150 метра от трасето до границата, които не са били заложени при проектирането. Така министър Шишков бе принуден да търси начин как да свърже магистралата със сръбската граница. Тогава той мислеше да пусне трасето на биндер, но впоследствие се отказа от тази идея.
Припомняме, че магистралата до Сърбия е с дължина около 48 километра. Освен въпросният първи лот, има още два. Вторият е с дължина 17 километра и се простира между Драгоман и Сливница, като той бе пуснат в експлоатация преди 2 години. Строителството му струваше около 117.3 млн. лв. и бе завършен от ГБС.
Предстои индексация на договорите за двата лота, като споразуменията между МРРБ и изпълнителите вече са подписани. По груби сметки, ако обектите бъдат индексирани с 15%, държавата ще трябва да осигури още 35.8 млн. лв.
Първа копка на третия лот до 20 дни
Шишков изрази надежда, че до 20 дни може да започне строителството и на последния лот от аутобана – този между между Сливница и Северната скоростна тангента на София. Дължината му е 16.5 километра. По думите на министъра вече има одобрен ПУП, а процедурата по отчуждаване също е към края си.
Изпълнител е консорциум, начело с ГБС. Цената на договора е 222.4 млн. лв. без ДДС, а проектът се финансира от старата европрограма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020 г. За да не бъде изгубено финансирането, до края на годината обектът трябва да е готов поне на 50%.