Два лота от „Тракия“ са твърде тънки и некачествени
Институтът по пътища и мостове е установил проблемите при участъци, изграждани от правителството на Бойко Борисов
Настилката на два лота от автомагистрала „Тракия“ е значително по-тънка, отколкото би трябвало да бъде. Регионалният и вътрешният министри изразиха съмнения, че и качеството на вложените материали при строителството на аутобана е доста съмнително.
Става въпрос за участъците между Стара и Нова Загора (лот 2) и между Нова Загора и Ямбол (лот 3), строени по време на управлението на Бойко Борисов. Преди седмица Министерството на регионалното развитие взе проби от магистралата, които са били изследвани в Института по пътища и мостове към Агенция „Пътна инфраструктура“.
Още на първо четене се вижда, че декларираните работи са в много по-малко количество спрямо заложените по съответните проекти. Още на първо четене се вижда, че част от вложените материали видимо изглеждат с много съмнително качество“, заяви служебният министър на МВР Иван Демерджиев.
По думите му има голямо несъответствие в количествено отношение. Той заяви, че Институтът ще представи пълни изследвания за качеството на материалите след около 10 дни.
Още сега е видно, че дебелината на пътното платно е значително по-малка. Още сега е видно, че част от материалите видимо се разминават", коментира Демерджиев.
Служебният регионален министър Иван Шишков обяви конкретни данни по отношение на ядките (пробите), взети от двата лота на магистралата. Общата дебелина на настилката по проект би трябвало да е 22 см, но в действителност анализът показва, че тя е много по-тънка – при Лот 2 е около 18 см, а при Лот 3 – около 16 см. Шишков напомни, че километър от участъка между Стара и Нова Загора струва малко над 4 млн. лв. с ДДС, а участъка между Нова Загора и Ямбол – над 3 млн. лв. с ДДС. Строителният надзор при този лот струва над 1 млн. лв. с ДДС. И двата участъка са с разрешително за ползване от 2012 г.
Това, за което си говорим, че обектът има буквално недостиг в количеството асфалт, а очевидно ще излязат и проблеми с качеството. Надзорът трябва да съблюдава качеството на строителството“, напомни Шишков.
По думите му качеството на вложените материали не може да се коментира на този етап, но „може да кажем, че качеството не показва свързаност, дебелините са по-малки, отколкото при проектиране, има овлажняване в леглото на пътя, което означава, че материалите не са тези, които трябва да бъдат вложени.“
Състоянието на пътя е и заради факта, че са строени по този начин“, заяви Шишков.
По най-простата аритметика, ако извадим, че в първия лот липсват от дебелини на конструкция 17.5%, прехвърлено върху стойността на лота, означава, че загубата е 23.6 млн. лв. На втория лот липсват 12.5% от пътя, прехвърлено отново върху стойността на строителството, би трябвало да означават 17.5 млн. лв. загуби, обясни регионалният министър.
На първо четене загубите образно казано са 40 млн. лв., но те са много по-големи, защото този път ще трябва да бъде основно ремонтиран. Вместо тези 2 лота да се ремонтират след 5 – 6 – 7 години, ще се наложи държавата да ги ремонтира сега.“
Министърът обясни, че гаранционните срокове отдавна са изтекли, което е само в „икономически ущърб на държавата“.
Лот 2, „Стара Загора – Нова Загора, е с дължина 31.8 км, а строителството започва през 2010 г. Движението е пуснато 8 месеца предсрочно – на 13 октомври 2011 г. Останалите километри от Лот 2 са въведени в експлоатация на 1 юли 2012 г. Строител е Обединение ”Магистрала Трейс” ДЗЗД с договор за над 137.8 млн. лв. с ДДС.
Всъщност през юни 2011 г. Росен Плевнелиев в качеството си на министър на регионалното развитие и благоустройството казва, че магистралата се строи по стандарт, коментирайки резултатите от пробите на насипните материали, вложени в строителството ѝ, напомня БТА. Пробите от строящия се тогава Лот 2 са взети заради обвиненията от страна на БСП, че аутобанът се строи върху пепел и след полагането на асфалта ще стане на вълни. От левицата изпращат дори писмо до ЕК заради "измамата" при строежа на трасето и искат оставката на министър Плевнелиев.
Лот 3, „Нова Загора – Ямбол, е с дължина 35.7 км, като строителството започва също през 2010 г. Дейностите приключват с един месец по-рано от предвиденото по график – на 12 юли 2012 г. Строител е „Актор” АСД с договор за над 133.9 млн. лв. с ДДС.
При откриването на лота тогавашният премиер Бойко Борисов казва, че се е наложило 17 километра да бъдат преасфалтирани, защото "страната ни е дала дума на Европа да строи качествено".
Основни ремонти, замаскирани като текущи
Относно текущия ремонт на „Тракия“ в участъка между Чирпан и Стара Загора (лот 1), проверка на ДНСК е установила, че той всъщност е основен. Шишков обясни, че изпълнителят (бел.р. – „Автомагистрали“) е използвал техниката „студено рециклиране“, но има намеса в земната основа на аутобана.
Припомняме, че въпросната техника скара бившите управляващи, защото тя е в основата на парите, за които пътните фирми претендираха, че държавата им дължи. Според бившия финансов министър Асен Василев огромна част от основните ремонти са правени под маската на текущи и заради това той приемаше, че те са „незаконни“. Бившият регионален министър Гроздан Караджов обаче защитаваше теза, че „студеното рециклиране“ е метод, който се използва при текущи ремонти и че държавата трябва да плати дължимото.
Днес Шишков засегна и тази тема, като заяви, че ако въпросната техника се използва само за повърхностните слоеве, то такива ремонти може да се приемат като текущи. Ако обаче се навлиза в основата на пътя, то това е основен ремонт.
По думите на министъра след проверка на АПИ и ДНСК става ясно, че на 47 обекта с обща дължина от 284 км е правен основен ремонт, т.е. „още при самото възлагане се е знаело, че те представляват основен ремонт“. При такива ремонти има случай, при който пътят дори се е разширил, но всички дейности са извършвани без разрешения за строеж и без нужната документация.
Шишков обясни, че има правени текущи ремонти, но с елементи на основен. Става въпрос за 18 обекта с дължина 168 км. По думите му „това ги прави основни, но не в тези мащаби, в които е при другите пътища“. Категоричен текущ ремонт, в това число чрез студено рециклиране без намеса в земната основа, е направен на 419 обекта с обща дължина на отсечките 2428 км.
Относно зимното почистване, стана ясно, че вече са сключени 15 договора с избраните фирми, които временно трябва да поддържат пътищата. До седмица ще бъдат подписани всичките 27, изрази увереност председателят на АПИ Иво Иванов.
Разследването за източените пари от „Хемус“
По думите на вътрешния министър Демерджиев има две досъдебни производства, които се водят от прокуратурата. Те са свързани със строителството на лот 5 от магистрала „Хемус“ и изнесените 60 млн. лв. в чували. Министърът напомни и за разкритията, че голяма част от парите за изграждането на лот 6 пък са отишли за строителството на хотел.
Нашата задача е да разберем на кой е този хотел. Ние ще я изпълним, но какво пречеше на МВР да го направи? Ревизионни производства, които трябваше да проследят паричните потоци не бяха завършени, дори не бяха в необходимия обем“, заяви Демерджиев.
Той допълни, че благодарение на усилията на НАП висящи досъдебни производства ще бъдат отпушени.