Държавата не получава данни за събраните тол такси
Загубилите се в планината ще плащат за издирването им с хеликоптер, обяви транспортният министър
Христо Алексиев:
Държавата не получава данни за събрания тол по пътищата в България. Това заяви в кулоарите на парламента транспортният министър Христо Алексиев. Държавната администрация разчита на данните, предоставени от частните Национални доставчици на услугата, или т.нар. НДУ-та. По думите му системата по начина, по който е внедрена, не работи добре.
За мен е странно как тази година от тола са събрани само 323 млн. лв. Системата не работи ефективно и трябва да се преразгледа“, коментира министърът.
Цитираната сума от Алексиев е всъщност прогнозата на уволнения шеф на Агенция „Пътна инфраструктура“ Иво Иванов, който през октомври заяви, че приходите само от тол до края на 2022 г. ще достигнат 330 млн. лв. Действително събраната сума до края на ноември бе в размер на 243 млн. лв. Не е ясно дали в оставащия един месец на миналата година тол звеното е успяло да достигне заветните 330 млн. лв.
Алексиев напомни, че решението на кабинета за отлагане на по-високите тарифи за превозвачите с половин година, е взето заради инфлацията в страната. По думите му всяко едно увеличение на тола би увеличило разходите за транспорт, а оттам и на всяка стока и услуга в страната. Заради това обаче тол звеното очаква с 80 млн. по-малко приходи за тази година. Нещо повече – отново приходите от леките коли ще са повече, отколкото от товарните камиони и автобусите, които разбиват повече пътищата.
За нередности в отчитането на таксите алармираха многократно и превозвачите по време на срещите им с бившия регионален министър Гроздан Караджов. Именно той договори поетапното увеличение на тарифите и включи в обхвата на системата и второкласната пътна мрежа, за която до преди това се заплащаше по 0 ст./километър.
В началото на своя мандат Караджов бе на мнение, че тол системата е една от най-добрите в Европа. Няколко месеца по-късно мнението на бившия министър пое в друга посока. Той искаше да ореже договора с „Капш“ и да намали процента, който националните доставчици на услугата получават сега – 7%.
След идването на служебното правителство застъпилият на поста регионален министър Иван Шишков не е споменавал нищо по темата. Властта дори не анонсира предварително отстъпката, която ще направи към превозвачите. Документите за отлагането на поскъпването бяха качени за обществено обсъждане тихомълком, и то в последните дни на отиващата си 2022 г.
Припомняме, че през юли миналата година доклад на Сметната палата разкри, че вторият договор за „проактивен мониторинг“ на тол системата, сключен между АПИ и „Капш“, е незаконен. През март пък въпросният контракт стигна и до прокуратурата. Тогава проверката на Главна дирекция „Haциoнaлнa пoлиция“ откри данни за нaнeceнa върху държавния бюджет щeтa в ocoбeнo гoлeми paзмepи, ĸaĸтo и зa нeизпълнeниe нa договора.
Медицинските хеликоптери
Трябва да се прави разлика между спешна медицинска помощ по въздух и търсене и спасяване с хеликоптер, заяви Алексиев. Единствено първото ще се финансира със средства от бюджета.
Спешна медицинска помощ се финансира от държавата, но търсенето и спасяването е дейност, която е платена навсякъде по света.“
Така всички планинари, които се загубят в планината, ще трябва да изваждат пари от джоба си или застраховките им да поемат плащането. Такъв вид застраховки обаче не са много популярни в България.
Един такъв полет може да струва 10 хил. лв. Не може за всеки, който е решил да отиде в планината, с пари от данъкоплатците да пращаме хеликоптер, за да го търсим и спасяваме. Ако е включена в застраховката му и тя го покрива, ще бъде извършено“, обясни Алексиев.
Държавното „Хели Мед Сървиз“, което бе създадено от кабинета „Петков“ и трябваше да оперира хеликоптерите, не е успяло да проработи добре, заяви още министърът. Именно заради това дейността му ще бъде прехвърлена на правителствения Авиоотряд.
Алексиев не се нае да прогнозира кога България ще има въздушна линейка. Единствено заяви, че първо трябва да приключи процедурата за наемане на един хеликоптер и се надява този път да има компании с интерес за участие. Първата такава поръчка приключи преди месец, тъй като нито една компания не подаде оферта.
Лицензът на ГВА
По време на блиц контрола Николай Дренчев от „Възраждане“ попита Алексиев дали „Гражданска въздухоплавателна администрация“ има проблем с безопасността на авиацията и има ли риск лицензът ѝ да бъде отнет.
Алексиев му отговори, че Европейската комисия проверява ГВА. Министърът обясни, че е поискал от ръководството ѝ да обяви по-най бързия начин процедури за свободните длъжности в нея и така да бъде засилен административния капацитет.
Стриктно следя този процес. Каквито констатации има, ще се постарая те да бъдат отстранени, за да не се стига до такъв негативен сценарий“, заяви министърът.
Неправомерно похарчени пари за заплати
Транспортната комисия в парламента ще подаде сигнал до българската и до европейската прокуратури за неправомерно похарчени пари по европрограми. Това заяви Борислав Гуцанов (БСП) по време на парламентарния контрол. Той попита Алексиев дали е вярно, че когато сегашният зам.-министър Красимир Папукчийски е бил шеф на НКЖИ, той е похарчил 58 млн. лв. от европейска програма за заплати. По същото време в Управителния съвет на НКЖИ е бил и Алексиев.
Това, което правите, е една чиста интрига. Няма изплатени неправомерно средства в НКЖИ. Има проверки от Управляващ орган, пуснете сигнал. Нямам притеснения за това“, заяви Алексиев.
Припомняме, че бившият министър Николай Събев пръв обяви нарушението през март миналата година. Месеци след това се разбра, че сигналът е бил подаден първо от Златин Крумов – сегашният шеф на НКЖИ, който бе назначен от Събев, но запазва поста си и до момента.
На изслушване в транспортна комисия през декември Крумов обаче плахо обясни на депутатите, че няма неправомерно похарчени средства. Той действително е писал писмо до Събев, но числата били сгрешени, тъй като НКЖИ оперира с пари от различни пера – държавен бюджет, европрограми и други.
Някой лъже. Или сте Вие (бел.р. – Алексиев), или Събев, или Златин Крумов. Как може бивш министър да измисли, че има докладна записка от генералния директор на НКЖИ и сега да се окаже, че няма такова нещо?“, попита Гуцанов днес.
„Не казвам, че няма писма и доклади. Казвам, че всичко е проверено и няма такива неправомерно изразходвани средства. Какво е имал предвид г-н Събев, може да питате него“, отговори Алексиев.