Държавата още не знае колко дължи на строителните фирми
Междуведомствената група работи пет месеца по спорните договори, а накрая членовете дори не са искали да се подпишат под доклада
Междуведомствена комисия между Министерството на финансите и Министерството на регионалното развитие е открила, че „2.5 млрд. лв. са искани за незаконни строежи“. Това бе съобщено по-рано днес от премиера Кирил Петков, който твърди, че парите е трябвало да бъдат платени през поисканото от МРРБ увеличение на бюджета.
Така на практика Петков отново обвини регионалния министър Гроздан Караджов, че е искал пари, които да отидат при „корумпирани фирми“, подчертавайки още веднъж разрива в отношенията между доскорошните коалиционни партньори – „Има такъв народ“ и „Продължаваме промяната“.
Веднага след брифинга на Петков в Министерския съвет, Караджов организира пресконференция в Регионалното министерство, на която заяви, че премиерът повтаря 100 пъти една и съща лъжа, опитвайки се да я направи истина.
Министърът в оставка съобщи, че въпросният доклад е качен на сайта на МРРБ тази сутрин, но е все още проект, защото членовете на Комисията не са се подписали под него.
Разбирайки за тази пресконференция, премиерът и финансовият министър панически изпратиха SMS на членовете на Комисията да ходят да го подписват“, заяви Караджов.
Той твърди, че незаконните строежи не са новина, защото отдавна се е знаело, че под формата на текущи се извършат основни ремонти от строителните фирми. Новина за Караджов е единствено констатацията на Комисията, че 79% от 906-те задания към фирмите са в действителност основни ремонти.
Общата стойност на възлаганията по договорите за текущ ремонт и поддръжка е над 3.1 млрд. лв. Но зам.-регионалният министър Явор Пенчев посочи, че 2.4 млрд. лв. от тази стойност реално представляват задания за основни ремонти. Също така не всички обекти са изпълнени. Пенчев заяви, че някои от ремонтите продължават и сега – те са започнали миналата година, но впоследствие са били замразени.
Тази сума от 2.4 млрд. лв. в момента не е дължима в цялост от АПИ, тъй като част от работите не са напълно завършени“, обясни Пенчев.
Въпреки анализите Комисията не е излязла със становище каква сума трябва да се плати на фирмите, а Караджов заяви, че на това се е надявал най-вече и именно по тази причина е сформирал Комисията. В доклада обаче се посочва, че трябва да бъде сформирана нова група, която да даде отговор на този въпрос и че законодателят трябва да намери решение, което да направи незаконните строежи „търпими“. Караджов заяви, че никъде няма констатации да не се плаща на фирмите или договорите да се обявят за незаконни.
Министерство на финансите по-късно през деня трябва да обяви цялата информация от анализа на Комисията, а Петков призова хората да не се поддават на отвличане на вниманието. По думите му тази важна тема на деня остава на заден план заради умишлено повдигнатия дебат в Народното събрание за евентуалното вдигане на ветото на Северна Македония.
Междуведомствената комисия между МФ и МРРБ анализира парите на строителите вече около 5 месеца. През това време Народното събрание одобри 655 млн. лв. да бъдат платени на фирмите за дейности по текущ ремонт и поддръжка. Пътните строителите обявиха протести, а изплащането на парите бе подкрепено от управляващата коалиция. Претенцията на бранша е за над 1.2 млрд. лв., а в решението на НС е предвидено останалите над 550 млн. лв. да бъдат изплатени на пътните фирмите именно след доклада на Комисията, която проверява дали претенциите им отговарят на реално извършените дейности.
Ето защо това показва, че сме били прави да искаме останалите 550 млн. лв. да минат през проверка“, заяви Петков.
Караджов пък каза, че лично е държал и първите 655 млн. лв. да минат през контрол, но началникът на кабинета Лена Бориславова задраскала текста в първоначалната версия, предложена от него. Той допълни, че финансовият министър Асен Василев е искал още миналата година да се платят 1.3 млрд. лв. без никакъв контрол.
Кой поиска и ме накара тези 655 млн. лв. да минат без контрол? Казва се Кирил Петков“, заяви Караджов.
В решението на НС фигурират и още 1.2 млрд. лв. за довършване на около 278 замразени обекта. Те бяха консервирани миналата година, защото бившият peгиoнaлeн миниcтъp Bиoлeтa Koмитoвa пpeдлoжи фиpмитe дa пoдпишaт aнeĸcи, c ĸoитo се пpeĸpaтяват пpeдcpoчнo дoгoвopитe им. Toвa се cлyчи зapaди нaдxвъpлeния в пъти бюджeт нa AΠИ oщe в нaчaлoтo нa минaлaтa гoдинa и paзĸpитиятa, чe фиpмитe извъpшaт основни ремонти под формата на текущи. Така ремонтите са се оскъпили почти тройно, обясни тогава Комитова.
Основното заключение на Доклада сега е, че в голямата част тези дейности са извършени в нарушение на ЗУТ. Въпреки това Пенчев обясни, че държавата ги е възлагала, те са извършени, има сертификати, които държавата е приела.
По времето на Комитова са подписани едни споразумения с фирмите, а АПИ е поела задължение да плати всички тези пари до 30 юли. Държавата е възлагала незаконните ремонти и те са приети от държавата“, заяви Пенчев.
Големият проблем, според Пенчев, е нарушението на ЗОП, тъй като тези дейности излизат от предмета на обществената поръчка.
На основния въпрос какви пари да се изплатят на фирмите изпълнители Комисията не дава отговор. Пенчев обясни, че за всички 906 задания трябва да се ходи на място, да се вади чакъл, да се проверяват обемите на асфалтовите дейности и всичко това да се сравнява с проектите.
Това е непосилна работа, за която ще са нужни години“, обясни той.
Заради това е имало идея да не се плаща за тези дейности в пълен размер, т.е. държавата да задържи част от сумите по договорите със строителите заради това, че са извършвали основни ремонти под формата на текущи.
Какъв процент точно трябва да се задържи, ние не можем да определим. Заради това бихме предоставили решението на Народното събрание“, обясни Пенчев.
Караджов също заяви, че докладът трябва да влезе възможно най-бързо в НС и в Регионалната комисия, за да се вземат решение депутатите. Министърът каза, че той е длъжен да изпълнява решенията на НС.
Днес Петков обясни, че 6 метра водосточна тръба струва 1 млн. лв. на данъкоплатците, а 3 стълба – струват 2 млн. лв.
Тази констатация на премиера Караджов определи като „фантазия“ и заяви, че в доклада няма такива данни. Има данни обаче, които сочат, че веднъж проектирането на третокласен път излиза 100 единици, а проектирането на магистрала – 300. Това, според Караджов, не е редно.