Държавата притисна Wizz Air заради забавените полети
Само от началото на годината са получени над 500 жалби от пътници срещу нискотарифния превозвач
След като през изминалата седмица туроператори се оплакаха, че случаите на закъснели и отменени полети зачестяват, тази седмица ГД „Гражданска въздухоплавателна администрация" изиска план с превантивни мерки от нискотарифната авиокомпания Wizz Air. Той трябва да бъде представен до петък, съобщават от Министерство на транспорта след проведена среща с главния директор на ГД ГВА Анелия Маринова и представители на авиокомпанията.
Новината идва дни, след като медии съобщиха за отменен в последния момент полет с около 100 души от Бари до София. От Wizz Air тогава коментираха, че причината е била технически проблем със самолета, но не кадрови.
Припомняме, че след пандемията авиокомпаниите по цял свят изпитват проблеми с недостиг на кадри – стюардеси и пилоти, тъй като по-голяма част от персонала бе освободен по време на локдауните.
От прессъобщението на министерството става ясно, че само от началото на годината досега в ГВА са получени над 500 жалби от пътници на Wizz Air, а над 200 от тях не са били обработени от авиокомпанията. Само през месец юли, който се оказа най-натоварен за българското небе, на международните летища в България са регистрирани 38 отменени полета, а други 69 са изпълнени с повече от 2 часа закъснение.
Това буди сериозно притеснение в националния орган по правоприлагане и ще предприемем мерки за да гарантираме, че европейските регламенти за защита на правата на пътниците се спазват", категорична бе Маринова.
По отношение на необработените над 200 жалби на пътници, представителите на авиокомпанията поеха ангажимент до 3 седмици да разгледат всички. Те посочиха, че са идентифицирали грешка в информационната си система и поради това оплакванията не са получени.
Двете страни се договориха още този месец да започнат редовни срещи с цел навременен обмен на информация, както и да разгледат предложените в Плана коригиращи мерки за справяне със ситуацията на летищата.
Какви са правата на пътниците при отменен полет?
В своя информационна кампания Европейската комисия разяснява какви са правата на пътниците при отменен полет, като те са различни от тези при закъснял полет.
Ако сте получили уведомление за отмяната по-малко от 14 дни преди датата на заминаване, имате право на обезщетение. Авиокомпанията е длъжна да докаже, дали и кога сте били лично информиран, че полетът е отменен. Ако случаят не е такъв, можете да се обърнете за съдействие към националния орган във вашата страна.
Но обезщетение не се дължи, ако превозвачът може да докаже, че отмяната се дължи на извънредни обстоятелства, които не е могло да бъдат избегнати, дори да са били взети всички разумни мерки. Въздушният превозвач трябва да докаже това, като представи например извлечения от дневници или доклади за произшествия. Въздушният превозвач следва да представи тези доказателства на компетентния национален орган, както и на засегнатите пътници в съответствие с националните разпоредби относно достъпа до документи.
Ако полетът ви е отменен, имате право на избор между възстановяване на заплатената сума, премаршрутиране или повторна резервация. Авиокомпанията трябва да ви предложи еднократен избор между:
- възстановяване на стойността на вашия билет и, ако имате свързващ полет, връщане до летището на заминаване при най-ранна възможност
- премаршрутиране до вашата крайна дестинация възможно най-скоро
- премаршрутиране на по-късна дата по ваш избор при сравними условия на транспорт, при наличие на свободни места.
Поради продължаващата пандемия от коронавирус, превозвачите издават ваучери, които можете да използвате по-късно, като алтернатива на възстановяването на заплатените суми. В този случай като пътник винаги трябва да ви бъде даден избор между възстановяване на средствата и ваучер.
Щом изберете един от тези три варианта, вече нямате права по отношение на останалите два. Възможно е обаче авиокомпанията да трябва да предостави обезщетение в зависимост от разстоянието на вашия полет и продължителността на закъснението след първоначално планираното време на пристигане.
Ако авиокомпанията не спази задължението си да предложи премаршрутиране или връщане при сравними условия на транспорт при най-ранна възможност, тя трябва да възстанови разходите ви за билети.
Ако авиокомпанията не ви предложи избор между възстановяване на разходите и премаршрутиране, а реши едностранно да върне сумата, платена за първоначалните билети, имате право на допълнително възстановяване на разликата в цената на новите билети (при сравними условия на транспорт).
Ако сте резервирали отделно полет на отиване и полет на връщане с различни въздушни превозвачи и полетът на отиване бъде отменен, тогава се дължи възстановяване на сумата само за отменения полет.
Ако сте резервирали полета на отиване и полета на връщане с различни авиокомпании, но като част от една-единствена резервация, и полетът на отиване бъде отменен, имате следните права:
- Обезщетение
- Избор между възстановяване на сумата за целия билет (полет на отиване и полет на връщане) или премаршрутиране.