Държавата спира ремонтите на пътища заради липса на пари
Единствено зимното поддържане е подсигурено в рамките на тазгодишния бюджет
Плановите ремонти на републиканските пътища ще бъдат замразени до април или май 2022 г. Така дългът в размер на 800 млн. лв., който АПИ има към строителните фирми, ще се отложи във времето. Подсигурени ще бъдат единствено зимното поддържане и много спешните ремонти, засягащи националната сигурност. Това стана ясно от брифинг на зам.-министъра по правосъдието Иван Демерджиев и регионалния министър Виолета Комитова.
Тезата за замразяване на дейности бе хипотетична и бе загатната между другото на брифинг през август от председателя на АПИ инж. Ивайло Денчев.
Aĸo oбeĸтитe ce cпpaт нa пoдxoдящ eтaп, тaĸa чe дa ca гoдни зa eĸcплoaтaция, щe мoжe дa ce дoвъpшaт cлeдвaщaтa гoдинa, ĸoгaтo ce пpeдпoлaгa, чe пapи щe мoгaт дa бъдaт ocигypeни“, oбяcни тогава Дeнчeв.
Предложението на работната група, която бе създадена, за да търси решение на проблема, обаче не се харесва на пътните фирмите. Още вчера следобед, след поредно заседание на групата, Браншова камара „Пътища“ е била запозната със ситуацията. Председателят ѝ Стефан Чайков обаче не даде пред медиите повече информация, а само обяви, че протестите в страната се възобновяват днес. Фирмите настояват за пълно изплащане на дължимите 800 млн. лв.
Как държавата намери вратичка, за да отложи дълга на АПИ?
Зам.-правосъдният министър Иван Демерджиев обясни, че работната група е работила по юридическата рамка на договорите, сключени между АПИ и фирмите. Така се е стигнало до решението, че договорите за плановите ремонти може да бъдат прекратени. Тезата на правителството е, че договорите са изчерпани с изчерпването на парите по тях. Пътните фирми обаче настояват, че договорите са 5-годишни и не са ограничени от стойностите по тях.
Ако тяхната теза, че договорите не са изчерпали предмета си, то те трябва да продължат да изпълняват задълженията си по тях. Съгласно уговореното в договорите, не могат да очакват плащания до 31 декември, защото плащанията са договорени в рамките на бюджета на АПИ. Бюджетът на АПИ обаче е изразходван още през април“, коментира Демерджиев.
Демерджиев коментира, че е изненадан от реакцията на пътищарите днес и протестите им, при положение, че работната група е трябвало да действа до 30 септември. На провелите се заседания фирмите са били запознати с решенията й.
За мен е странно, когато водим конструктивни разговори с тях и споделят виждания, да се пристъпи към протести в търсене на политически решения. Ние днес няма как да предложим политически решения“, заяви Демерджиев.
Предложението на работната група ще бъде внесено до премиера Стефан Янев, който заедно с регионалният министър Комитова и министъра на финансите ще вземат решение дали да го одобрят.
Все пак в бъдеще фирмите ще получат парите си през спогодби между страните. Поне такова е обещанието на властта. До края на годината те ще могат да получат минимална част, която не бе уточнена.
Идеята е да има плащания в рамките на средствата, които се намират в бюджета. Няма да бъдат покрити тези 800 млн. лв., но сумата не е малка“, заяви Демерджиев.
Зимното поддържане и мантинелите на пътя между София и Перник
С разделянето на предмета на договорите, зимното поддържане, неотложни дейности по пътища, които имат значение за националната сигурност, ще могат да се извършват. Заложените 100 млн. лв. за зимното почистване ще бъдат разпределени към фирмите чрез споразумения.
Регионалният министър Комитова обяви, че проблемът с пътя между София и Перник ще бъде решен. През бюджета на ресорното ведомство ще бъдат осигурени близо 1 млн. лв., за да бъдат изградени спешно мантинелите в участъка между Владая и Драгичево.