Държавните онлайн услуги няма да изискват електронен подпис
Служебното правителство одобри промени в Закона за електронното управление, които са важни за реално действащо електронно управление
Министерският съвет одобри промени в Закона за електронното управление, с които ограничава необходимостта от използване на квалифициран електронен подпис от физически лица. Всички държавни електронни услуги ще могат да се заявяват със средство за електронна идентификация "с подходящо ниво на сигурност", след което ще се подава заявлението, попълвайки онлайн форма.
При заявено съгласие, в системата за сигурно електронно връчване ще бъде възможно електронно връчване на актове, фишове и наказателни постановления. За целта се предлага изменение на чл. 43 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН), с което се урежда редът за връчване на фиш, електронен фиш, акт за установяване на административно нарушение, съставени в отсъствието на нарушителя, или наказателно постановление.
Отпадат като изискване всякакви хартиени документи и други физически носители (включително стикери) за доказване на данни за лица или обекти, които са вписани в регистър.
Ще бъдат намалени таксите за административни услуги, когато те се предоставя по електронен път. Регламентира се института на посредника при предоставяне на административни услуги. Така хората, които не използват информационните технологии, ще бъдат улеснени и няма да се налага да пътуват до по-голямо населено място, за да заявят административна услуга. Такива посредници могат да бъдат "Български пощи", библиотеките и др.
Създава се възможност за пълна електронизация на административни процеси чрез включване на допълнителни лица като първични администратори. Ще се въведе задължение за служебно предоставяне на информация за субекти извън държавната администрация, които участват в административното обслужване.
Налага се задължение за водене на регистри в електронен вид, включително чрез система за централизирано управление на регистри.
С предложените промени се решават ключови въпроси от първостепенна важност за въвеждането на реално електронно управление, се посочва в мотивите към решението на Министерския съвет. Измененията са насочени към улеснения за гражданите и бизнеса, които значително ще намалят административната тежест и ще ускорят обслужването, което държавата и общините са длъжни да предоставят по закон. Основните предложения за промяна са следните.