ЕБВР иска да финансира третия мост над р. Дунав
Страната ни е изпратила до Румъния споразумение, което да даде начало на проекта, но до момента по него няма движение
Дългоочакваният трети мост над река Дунав може да бъде реализиран със средства от Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР). Институцията има интерес да инвестира в изграждането на съоръжение между Русе и Гюргево, както и в жп инфраструктурни проекти, съобщават от пресцентъра на Министерство на транспорта след проведена среща между ресорния министър Георги Гвоздейков и директора на ЕБВР за България Анка Йонеску.
Изграждането на нов мост над р. Дунав е приоритетен въпрос, който трябва да бъде решен бързо, защото трафикът по това направление се увеличава ежедневно. Вярваме, че България и Румъния, като две държави от европейското семейство, трябва да работят заедно и в партньорство с Европейската комисия, за реализацията на този стратегически проект", посочи транспортният министър.
Припомняме, че идеята за проект „Дунав мост 3“ отлежава вече доста години. Тя се възроди по времето на кабинета „Петков“, когато транспортният министър Николай Събев обяви, че иска да строи поне 5 моста по Дунав и няколко тунела. Тези амбиции бързо обаче бяха попарени, тъй като стана ясно, че за Румъния е по-важно да инвестира в удълбочаването на реката, за да преминават безпроблемно кораби и товари.
За българските управляващи обаче проектът остава приоритет и почти всеки един кабинет се опитва да направи същинска крачка към подписването на споразумение между двете държави, което да даде начало на същинска подготовка и строителство на мост.
Миналата година стана ясно, че средства може да бъдат отпуснати по линия на Механизма за свързване на Европа. До момента обаче липсват разчети колко би струвало изграждането на подобно съоръжение.
През септември служебният министър Христо Алексиев проведе среща с румънския си колега Сорин Гриндияну в Букурещ. Тогава стана ясно, че споразумения с ясни задачи и конкретни срокове за изграждането на моста и удълбочаването на р. Дунав, ще бъдат подписани „в най-скоро време“.
В края на юни тази година Димитър Савов, директор на Дирекция „Национална транспортна политика“ в Министерство на транспорта коментира, че за Румъния е приоритет да разширява инфраструктурата си към Унгария, а не към България. По думите му страната ни е изпълнила условията на съседката ни за удълбочаването на Дунав, а споразумение е изпратено още миналата година.
Сега Гвоздейков защитава идеята, че е важна всяка подкрепа, която ще подпомогне реализирането на инвестициите по Националния план за възстановяване и устойчивост и по другите европейски програми в сектор „Транспорт".
Разполагаме с необходимите финансови инструменти, което ни дава големи възможности за да постигнем целите, но трябва значително да ускорим работата по изпълнението им", коментира още Гвоздейков.
От Банката обясниха, че до момента са инвестирали над 10 млрд. лева в транспортни проекти в България.
Наш приоритет е втори мост над р. Дунав при Русе-Гюргево, който е все по-важен на европейско ниво. Готови сме за бъдещи разговори за изграждането на логистичен морски хъб на пристанище Варна-Запад. В частта „зелен транспорт" искаме да инвестираме както в рехабилитация на железопътната инфраструктура, така и в изграждането на зарядни електрически станции за автомобили“, каза Анка Йонеску.
От своя страна министърът посочи, че министерството има готовност на експертно ниво веднага да разгледа всички предложения от страна на ЕБВР, съобразявайки ги с вече планираните проекти в рамките на европейските програми за подкрепа.
Ще се запознаем детайлно с вашите предложения за сътрудничество по важни проекти за страната, като целта е да започнем работа в кратки срокове по проектите, за които все още няма осигурено цялостно финансиране", отбеляза той.