„Безлихвени банки“: Как ЕК иска да регулира туроператорите?
В Европейската комисия се проведе среща, на която се обсъди промяна в законодателството за защита на пътниците
В навечерието на лятната ваканция европейската общност на туристическите агенти и туроператорите обсъдиха в Рига опитите на Европейската комисия да преразгледа законодателството за защитата на пътниците и Директивата за пакетните туристически пътувания.
Настоящите правила се преразглеждат, за да се гарантира тяхната устойчивост при мащабни прекъсвания на пътуванията като тези, които се случиха по време на пандемията от COVID-19. Проблемът обаче е, че ЕК иска да се наложат допълнителни правила само за туроператорие, а за авиоавиокомпаниите, например, такива не се предвиждат.
Директивата за пакетните туристически пътувания е най-защитаващото потребителите законодателство в областта на пътуванията. Тя вменява на туроператорите цялата отговорност за осъществяване на пакетните пътувания и гарантира сигурността на платените от туристите суми в случай на несъстоятелност на туроператора, коментират от Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти (АБТТА). В същото време подобна защита все още не е постигната в други части на туристическата екосистема, като например авиопревозвачите. Пропуските в съществуващото законодателство водят до забавяне на възстановяването на суми - факт, установен по време на пандемията.
Това, което в момента се обсъжда е ограничаване на размера на предплащанията, които извършват клиентите, когато използват пакетна услуга. Такова ограничение обаче липсва по отношение на самолетните билети. И всичко това ни поставя в неравностойно положение“, каза пред Economic.bg Даниела Стоева, зам.-председател на АБТТА, която същевременно е член на изпълнителния борд на директорите на европейската организация на туроператорите (ECTAA) и представлява АБТТА в организацията.
Всъщност, първоначалната идея е била да се създаде по-балансирано и равнопоставено законодателство след COVID. Но за момента предложенията създават неравнопоставеност и всички европейски представители на туроператорите, силно се противопоставят.
„Особено активни в тази посока са Германия. Те остро се противопоставят, защото тези правила превръщат туроператорите в кредитори по веригата“, казва още Стоева.
Според председателя на ECTAA Франк Оостдам „Комисията си затваря очите за основния източник на недоволството потребителите по време на пандемията. Макар че оплакванията на туристите достигнаха своя връх по време на пандемията, те бяха насочени най-вече към авиокомпаниите. Оплакванията срещу авиопревозвачите при ползване само на авиационна услуга са били 4 пъти повече през 2020 г. спрямо предходната година и 10 пъти повече през 2021 г. от тези отнасящи се за закупени туристически пакети“, отбелязва той.
Освен това се очаква Европейската комисия да задължи туристическите посредници да възстановяват суми на пътниците (бел. ред. – когато в цената на туристическия пакет има включен и самолетен билет) в случай на отменен полет още преди да са получили парите от авиокомпанията. Това от една страна създава неравнопоставеност, а от друга ще доведе до допълнителен финансов натиск върху тях. Така, малките посредници по същество ще действат като „безлихвени банки“ за големите авиокомпании, коментират от Асоциацията.
Този развой на събитията е обезпокоителен! Пандемията можеше да послужи като добра възможност за балансиране на правата и задълженията във веригата и да гарантира по-добра защита на пътуващите. Но изглежда, че Комисията не е достатъчно амбициозна. Фокусирайки се върху туристическите посредници, тя избира лесния начин и пропуска целта“, коментира Франк Оосдам.