ЕК одобри мярка за насърчаване на жп транспорта в България
Средствата са в размер на 63 млн. лв. и с тях жп компании ще могат да интегрират по-високо ниво на ETCS бордово оборудване
Европейската комисия одобри българска схема в размер на 63 млн. лв. за насърчаване на железопътния транспорт в страната и внедряване на ETCS бордово оборудване. Схемата ще бъде финансирана чрез Механизма за възстановяване и устойчивост, става ясно от съобщение на европейската институция. Действието на мярката ще продължи до 30 април 2026 г.
Припомняме, че въпросното ETCS бордово оборудване е проект, включен в Плана за възстановяване и устойчивост. Предвижда се закупуването на 108 бр. комплекта, като в пазарните консултации миналата година предложения подадоха компании като Alstom, CAF, Thales и Siemens.
В Плана за възстановяване и устойчивост е заложено превозвачите да оперират оборудването минимум 10 години. Oбщият бюджeт нa инвecтициятa e 64.4 млн. евро, ĸaтo зa cмeтĸa нa Mexaнизмa зa възcтaнoвявaнe и ycтoйчивocт ca 32.2 млн. евро (бел.р. - средствата, които Комисията одобрява сега), a ocтaнaлитe пари щe бъдaт ocигypeни зa cмeтĸa нa бюджeтa нa жeлeзoпътнитe пpeвoзвaчи (coбcтвeнo финaнcиpaнe). Средства за поддръжка не са предвидени.
Целта на схемата е да се премахнат техническите бариери пред оперативната съвместимост на железопътния транспорт и да се насърчи преминаването от автомобилен към железопътен транспорт. Подкрепата ще бъде под формата на директни безвъзмездни средства за железопътни компании.
Комисията установи, че схемата е необходима и пропорционална за подпомагане на оперативната съвместимост и насърчаване на използването на железопътен транспорт, който е по-малко замърсяващ от автомобилния транспорт и намалява задръстванията по пътищата. Освен това Комисията установи, че помощта ще има „стимулиращ ефект“, тъй като бенефициентите няма да извършат инвестициите при липса на публична подкрепа.