ЕК предлага отпадане на забраната за движение на тирове през уикендите
Целта е да се стимулира интермодалния транспорт, който е в основата на намаляването на вредните емисии
Забраната за движение на тирове по празници, през нощта и в почивките дни може да отпадне. Това предлага Европейската комисия с промени в Директивата за комбинирания транспорт, приети във вторник. Целта е насърчаване на по-широкото използване на интермодалните терминали.
През 2022 г. по пътищата на ЕС са били превозени 13.6 милиарда тона стоки. Този товарен превоз е от основно значение за икономиката на ЕС и тъй като търсенето се увеличава, трябва да държим разходите и емисиите под контрол“, коментира комисарят по транспорт Адина Вълеян.
По думите й камионите ще продължат да играят роля в сектора на товарните превози, но комбинирането им с други, по-устойчиви видове транспорт, като баржи, морски превоз на къси разстояния или влакове, ще намали външните разходи за транспорт и ще оптимизира използването на транспортната мрежа в полза на гражданите и икономиката на ЕС.
Припомняме, че със средства от Плана за възстановяване и устойчивост в Русе трябваше да бъде построен именно интермодален терминал. Той обаче отпадна поради голямо забавяне за избор на изпълнител и липса на финансов ресурс.
Преди него се разглеждаше идеята за интермодал в Горна Оряховица, който обаче впоследствие също остана само добро пожелание.
Какво предлага ЕК сега?
Идеята е забраната за движение на тежкотоварни пътни превозни средства през уикендите и през нощта да отпадне, но само когато става въпрос за пренос на товари чрез комбиниран транспорт, т.е. железопътен, въздушен или воден. Така тировете ще могат да достигат терминалите навреме въз основа на графика за заминаване на влака, шлепа или кораба.
Предложението ще помогне на сектора на товарните превози да изпълни своята роля в ЕС за постигане на целите на Зелената сделка.
То поставя на държавите членки цел за конкурентоспособност за намаляване с най-малко 10% на средните разходи от врата до врата за комбинирани транспортни операции в рамките на 7 години и изисква от тях да въведат политиките, необходими за постигането на това.
Нов портал на ЕС за информация за интермодален транспорт ще осигури връзки към националните политически рамки на всички държави-членки, както и практическа информация за въведените мерки, повишавайки прозрачността на националните мерки.
Операторите на терминали също ще бъдат задължени да предоставят минимална информация на своите уебсайтове относно услугите и съоръженията на техните терминали за претоварване в ЕС.
Предложението ще бъде разгледано от Европейския парламент и Съвета в рамките на обикновената законодателна процедура.