ЕК призова Берлин да проучи автопроизводителите заради тестовете с хора и маймуни
Целта на експериментите е да се проучи ефектът на автомобилните газове върху здравето
Властите в Германия са длъжни да проведат задълбочено разследване около случая с германските компании и тестовете на вредните емисии от колите върху хора и маймуни. Това каза днес официалният представител на Еврокомисията Маргаритис Схинас в Брюксел.
Става въпрос за информацията излязла преди дни, че Volkswagen е участвала в експеримент, при който маймуни са били принудени да вдишват отработени автомобилни газове, за да се провери влиянието им върху тяхното здраве.
„Ние сме шокирани от тази новина“. Смятаме, че германските власти са длъжни да проведат разследване на тези факти и разчитаме, че това ще бъде направено“, каза той.
В понеделник вестникът Suddeutsche Zeitung съобщи, че създаденият от трите най-големи производители на немски автомобили (Volkswagen, BMW и Daimler) изследователски институт финансира тестове върху хора, за да се определи ефекта на азотния диоксид, отделян по време на работа на дизеловите двигатели на човешкото здраве. Според изданието, съфинансираната от корпорациите Научно—изследователска асоциация по въпросите на климата и здравето в транспортния сектор (EUGT) в периода 2012-2015 е поддържа "краткосрочно изследване за въздействието на азотния диоксид при здрави хора." В тези тестове, проведени в университетската клиника в Аахен са участвали 25 души. Всички те в рамките на няколко часа е трябвало да вдишат въздух с различни концентрации на вредни вещества в него.
Говорителят на университета в Аахен Томас Краус в интервю за ДПА потвърди, че такива проучвания са били проведени, но подчерта, че целта им е да се определят максималните концентрации на азотен диоксид на работното място. Същевременно той призна, че EUGT финансира програмата, но не ѝ е повлияла.
В края на миналата седмица вестник New York Times съобщи, че по нареждане на концерна Volkswagen в Германия подобни експерименти се провеждат на маймуни. С помощта на тези проучвания компанията се опита да отхвърли заключенията на Световната здравна организация, които установиха, че частици от азотния диоксид са канцерогенни.