ЕК съди България заради опасните железници
Съобщението идва часове след като цялото ръководство на „Холдинг БДЖ“ подаде оставка
~ 2 мин.
Часове след като цялото ръководство на „Холдинг БДЖ“ подаде оставка, Европейската комисия обяви, че е внесла иск в Съда на ЕС срещу България заради неизпълнения на правилата относно безопасността на железопътния транспорт. Според Брюксел българското законодателство не гарантира, че разследванията на тежки произшествия и инциденти се извърша от независим орган.
Този независим регулатор, който не съществува в България, е описан в Директива 2004/49/ЕО и трябва да гарантира, че не е свързан по никакъв начин с железопътните предприятия, управителя на инфраструктурата, органа, налагащ таксите, органа, разпределящ инфраструктурен капацитет, и нотифицирания орган, както и от всяка страна, чиито интереси биха могли да са в противоречие със задачите му. Разследващата институция трябва да може самостоятелно да решава дали да се предприеме разследване на дадено железопътно произшествие или инцидент и да определя неговия обхват и процедурата, която трябва да се следва.
Предупреждение към страната ни е изпратено през октомври 2017 г., но година по-късно България все още не е предприела необходимите законодателни мерки и създаване на такъв независим орган.
В момента жп произшествията в България се разследват от Специализирано звено за разследване на произшествия и инциденти в железопътния транспорт, което обаче е под контрола на Министерството на транспорта. Т.е. това звено няма необходимата независимост да пише в своите доклади точните причини и обстоятелства около катастрофите.
Този независим регулатор, който не съществува в България, е описан в Директива 2004/49/ЕО и трябва да гарантира, че не е свързан по никакъв начин с железопътните предприятия, управителя на инфраструктурата, органа, налагащ таксите, органа, разпределящ инфраструктурен капацитет, и нотифицирания орган, както и от всяка страна, чиито интереси биха могли да са в противоречие със задачите му. Разследващата институция трябва да може самостоятелно да решава дали да се предприеме разследване на дадено железопътно произшествие или инцидент и да определя неговия обхват и процедурата, която трябва да се следва.
Предупреждение към страната ни е изпратено през октомври 2017 г., но година по-късно България все още не е предприела необходимите законодателни мерки и създаване на такъв независим орган.
В момента жп произшествията в България се разследват от Специализирано звено за разследване на произшествия и инциденти в железопътния транспорт, което обаче е под контрола на Министерството на транспорта. Т.е. това звено няма необходимата независимост да пише в своите доклади точните причини и обстоятелства около катастрофите.
Припомняме, че по-рано днес оставки подадоха изпълнителният директор на "Холдинг БДЖ" Владимир Владимиров и другите двама членове на Съвета на директорите - зам.-министърът на транспорта Велик Занчев и финансистът Филип Алексиев. За тяхната оставка се говореше още при смяната на Ивайло Московски, който подкрепяше твърдо Владимиров и Занчев.