Електрическите суперколи трябва да отслабнат и да бягат повече
В момента батериите са твърде тежки, а пробегът остава далеч от възможностите на бензиновите двигатели
Скоростта винаги е била от първостепенно значение за производителите на суперавтомобили и сега те се надпреварват, за да не изостанат от електрификацията на индустрията. А това е задължително, тъй като регулациите стават все по-строги и на двигателите с вътрешно горене ще им става все по-трудно да ги изпълняват, пише Reuters в свой анализ.
Ето защо любителите на Ferrari и Mercedes-Benz се обръщат към стартиращи фирми, като базираната в Оксфорд компания за електромотори YASA, за използване на опита и технологиите за решаване на уникалните предизвикателства при електрифицирането на превозни средства с най-висока производителност.
Батериите са изключително тежки, а електрическите двигатели прегряват, ако се карат прекалено бързо. А това са големи проблеми, когато става въпрос за тази нишова индустрия, която плаща стотици хиляди долари за леки автомобили, способни да направят около 10 обиколки на пистата при максимална скорост.
Тази година Daimler купи YASA, която разработи високоефективен електродвигател с „аксиален поток“, който тежи 23 кг – много по-малко от двигател V12 от близо 300 кг във Ferrari и е около размера и формата на волана.
YASA вече произвежда двигатели за Ferrari, за шведския производител на суперавтомобили Koenigsegg, плюс неназована британска компания за суперавтомобили. Сега фирмата ще снабдява високопроизводителната марка AMG на Daimler, която скоро ще приеме името на своя автомобилен бизнес – Mercedes-Benz.
Базиран само на няколко мили от YASA, Saietta е разработил гама от аксиални поточни двигатели с водно охлаждане. Компанията се подготвя да произвежда двигатели за огромния азиатски пазар на мотоциклети. Фирмата каза пред Reuters, че е създала по-голям прототип и е водила преговори с един производител на хиперкари и че други двама са изразили интерес.
Тези производители познават двигателите с вътрешно горене много добре“, казва главният търговски директор на Saietta Греъм Ленден. „Но те не познават електрическите задвижвания и това, което търсят, е някой да ги води за ръка.“
И все пак това е неизследвана територия, все още няма ясна пътна карта за електрификацията на суперколите. Производителите ще трябва да инвестират милиарди долари, за да оцелеят след изчезването на двигателите с вътрешно горене, без гаранция, че технологиите, които приемат, ще се изплатят в дългосрочен план.
Тежестта е проблем
Суперавтомобилите и хиперкарите от най-висок клас – и двата спортни автомобила, които се доближават до професионалните състезателни нива – са изключително печеливша, капиталоемка пазарна ниша за автомобилните производители.
Консултантските компании AlixPartners и фирмата за данни IHS Markit изчисляват, че повече от 152 000 луксозни и суперлуксозни спортни коли с цени от 100 000 до 10 млн. паунда (137 000 – 13.7 млн. долара) ще бъдат продадени в световен мащаб през 2021 г., като се очаква пазарът да нарасне с близо 50% до 223 000 автомобила през 2026 г.
Основателят на YASA Тим Уолмър обаче каза, че дългосрочната задача към неговата компания, поставена от Daimler, е да намали разходите по бъдещите разработки на своя двигател, така че германският автомобилен производител да може да ги използва в цялата си гама от автомобили, когато преминава към електрически.
Автомобилните технологии не се разрастват до големи обеми за една нощ и компаниите са склонни да започнат с премиум нишовите сектори“, казва Уолмър.
Производителите на високопроизводителни електрически автомобили в крайна сметка ще трябва да намерят начини да разработят по-леки, по-мощни батерии. Но тъй като съвременната батерийна технология не може да се конкурира с устойчивата мощност на бензинов двигател, те също преосмислят всичко – от електрически двигатели до материали за каросерията на автомобила.
Електродвигателите с аксиален поток са плоски, кръгли устройства, наречени „палачинки“, които са по-леки и по-ефективни от конвенционалните цилиндрични двигатели с „радиален поток“, или „колбаси“.
Двигателят на YASA е с маслено охлаждане, така че никога няма да прегрее и е далеч по-ефективен от конвенционалния двигател“, каза Тим Уолмър, който разработи устройството като част от докторската си дисертация в Оксфордския университет и след това основава компанията през 2009 г.
Тъй като двигателят е по-ефективен, той може да разшири обхвата на електрическото превозно средство със 7%. Тъй като използва по-малко енергия, позволява на производителите на автомобили да извадят част от тежките батерии и да намалят теглото на автомобила си до 10%.
YASA има малко съоръжение в централата си в Оксфорд, където произвежда двигатели за хибридни модели SF90 Stradale на Ferrari и хибридни модели 296 GTB, както и тестови двигатели за AMG. Daimler изучава как да увеличи това производство в собствените си заводи.
Изпълнителният директор на YASA Крис Харис заяви, че придобиването му от германския гигант не е прекратило работата му с клиенти като Ferrari.
„Те искат да продължим да работим с нашите клиенти на суперкари, защото това е водещото“, добави той. „Тази технология, когато узрее, ще поевтинее каскадно.“
Главният технологичен директор на Ferrari Майкъл Лайтърс описа двигателя на YASA в хибридните си модели като „първо автомобилен“, като добави, че италианският производител на спортни коли ще се опира на техническия опит на доставчиците в стремежа си да използва електричество.
Революция при батериите
Автомобилните компании също гледат отвъд двигателите в своите планове за отслабване.
Мате Римак, главен изпълнителен директор на хърватския производител на електрически хиперкари Rimac, заяви, че шасито и каросерията на неговия модел C-Two са направени от въглеродни влакна и че батериите са част от конструкцията на автомобила, за да се спести тегло.
Компанията, която формира съвместно предприятие с Porsche, което включва марката Bugatti на VW, също използва „векториране на въртящия момент“ за повишаване на производителността – двигатели в колелата, за да помогнат при завиване.
Британският производител на спортни автомобили Lotus е разработил нова електрическа платформа, използваща леки алуминиеви сплави, която намалява структурното тегло на автомобила с 37% и ще започне да произвежда първия си напълно електрически спортен автомобил през 2026 г.
Собственост на китайската Geely и малайзийската Etika Automotive, Lotus работи и като доставчик на автомобили и инженеринг за други производители. Компанията е в напреднали преговори за доставка на платформата на друг автомобилен производител и е получила изрази на интерес от няколко други, каза управляващият директор Мат Уиндъл.
С цената и бързината на електрификацията сътрудничеството е пътят, който трябва да вървим.“
Китайският автомобилен производител FAW се обедини с базираната в САЩ инженерно-дизайнерска фирма Silk EV, за да формира предприятието Silk-FAW, което планира да произвежда електрически спортни автомобили в Италия.
Той използва компоненти от въглеродни влакна за шасито на превозното средство и се стреми към мотор с висока революция, използвайки технология за медно окабеляване от космическия сектор, за да намали теглото на двигателя с 20%, въпреки че проучва и други възможности.
Спестяването на тегло е дори по-важно от по-голямата мощност“, каза Роберто Федели, вицепрезидент на Silk-FAW за иновации и технологии.
Намаляването на теглото и използването на по-ефективни двигатели може да са достатъчни за повечето богати купувачи на спортни автомобили, които използват превозните си средства за отдих или за пътуване до работното място, и е малко вероятно да искат да изпълнят множество високоскоростни обиколки около състезателна писта. А Тези, които го правят, може би ще чакат дълго.
Освен ако батериите не преминат през огромна революция, никога няма да разполагате с количеството енергия, което може да носи резервоарът за гориво“, каза основателят на YASA.
„За състезания с по-голям пробег ще мине известно време.“