След три години производителите няма да продават дизелови или бензинови коли
Българските власти трябва да затегнат контрола и регулациите, за да не се превърне страната ни в моргата на Европа
Храбрин Иванчев, Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България:
В продължение на десет дни в залите на Интер Експо Център българските потребители можеха да видят всички най-модерни технологични предложения и нови модели от автомобилните производители. Събитието се организира за 25-и път от Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България.
За тенденциите на пазара разговаряхме с председателя на Асоциацията Храбрин Иванчев. Той е и управител на "Киа България" от 2002 г., участва в управлението на "Субару Моторс", "Б.Л.Лизинг" и "Юръпкар България".
Г-н Иванчев, току-що приключи 25-ият юбилеен Автомобилен салон в София, организиран от Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България. Какви тенденции бяха откроени там?
И тази година българските потребители имаха възможност да се срещнат с технологиите, бъдещите задвижвания на автомобилите, системите за сигурност и въобще всичко, което световните производители могат да предложат. Можем да се похвалим с огромен интерес.
На този Автосалон членовете на Асоциацията представиха около 190 модела с акцент върху електрическата мобилност. 33 от автомобилите са изцяло електрически, 70 са с хибридни задвижвания и по-малко от половината (89 броя) са с двигатели с вътрешно горене.
Българският потребител успя да се докосне до най-новите технологии в световната автомобилна промишленост, като 14 са пълните премиери, които за първи път се представят на публика в Европа. До този момент на нашите автосалони не сме имали 14 премиери. Това е невероятен шанс за българската публика да бъде първата, която да види тези 14 премиери, 8 от които са напълно електрически.
Тази година имахме над 100 автомобила за тест драйв. Публиката имаше възможност да се докосне до най-новите технологии в света, да види последните системи за сигурност и всичко, което представя развитието на автомобилния свят.
Как се движи тенденцията при задвижванията?
Изключително в посока електрификация. Това е отражение на развитието на пазара в Европа и производители предлагат на нашия пазар същото, което предлагат в Европа. Миналата година за първи път електрифицираните автомобили задминаха дизеловите в Европа, така че очаквам тази тенденция и при нас да се засилва с течение на времето.
Какъв е делът на електрическите коли в България?
Изключително нисък е, защото в България няма държавна подкрепа за електрификация и декарбонизация на автопарка. При нас електромобилите са 0.1% от всички коли. Това е изключително нисък дял и поради това нашият въздух е замърсен и има високо ниво на жертви по пътищата. Защото българинът кара над 20-годишни дизелови автомобили, които най-много замърсяват и не пазят човешкия живот.
Какъв трябва да е подходът на държавата? Знаем, че правителството дори се отказа от онези 6000 лв., които беше заложило като субсидия за покупка на електрически коли.
Няма да се случи тази подкрепа, защото държавата искаше да я даде чрез европрограма, а това досега не се е случвало. Подходът трябва да е комплексен, трябва да се развие система за контрол на вноса на автомобили втора ръка, така че в България да се регистрират само проверени коли, които отговарят на начина, по който са произведени. Трябва да се дадат възможности за скрапинг, тоест българският потребител да може да върне старата си замърсяваща кола и с определен бонус от държавата да си купи нова екологична и сигурна кола. Трябва да се инвестира много в зарядна инфраструктура – по големите пътища, в градовете, в големите квартали – и трябва да се промени данъчното законодателство, за да се следва принципа замърсителят плаща.
Според Вас възможно ли е в България да се достигне целта на Европейската комисия за дела на електромобилите?
Целта на ЕК е до 2050 г. новите автомобили в Европейския съюз, които се продават, да не замърсяват – тотална декарбонизация, и също така да няма жертви по пътищата. Това може да се постигне с електрическа мобилност, свързаност, автономност на автомобилите – все нови технологии, които ще допринесат за запазване на човешкия живот.
В плана на ЕС „Fit for 55“ („Подготвени за цел 55“) е записано, че 55% от тези цели трябва да се постигнат около 2030 г. Тоест половината нови регистрации в ЕС около 2030 г. трябва да са електрически. Това е само след 8 години.
Вие оптимист ли сте, че това може да се случи в България?
За новите регистрации съм оптимист, защото производителите ще предлагат само това. Но е въпрос и държавата да поеме някаква инициатива, за да предложи стимули за потребителите да обновяват автопарка си и да се развива зелената инфраструктура, така че да няма това безпокойство за пробега, което съществува сега у хората.
В Плана за възстановяване и устойчивост на България има пари за това.
Има, да. Но не може да стане без симбиоза между държавата и частния сектор. Мрежата в България все още не е развита по такъв начин, че до крайния потребител да стига достатъчно голяма мощност. Това в момента спъва процеса. Има много желаещи да инвестират, но зарядната инфраструктура не е само да се постави зарядна станция някъде, а трябва да има довеждащи кабели и т.н. В момента това е слабото звено на този процес.
Може би първо по бензиностанциите ще бъдат инсталирани тези зарядни станции?
Не може. В момента няма достатъчно мощност на бензиностанциите. Когато са строени, са присъединявани с мощност, която да им е достатъчна за тяхната дейност. Докато зарядната инфраструктура изисква доста повече мощност.
А какво мислите за твърденията, че няма да има достатъчно производство на електроенергия, за да се зареждат всички електромобили, когато станат повече?
Това са просто спекулации. Електрическите автомобили се зареждат, когато почиват или са на паркинг. Те не се зареждат по начина, по който се зареждат бензиновите и дизеловите коли. Така че и заради това няма никакъв проблем да се развие инфраструктурата и да се зареждат много електрически автомобили по кварталите и по пътищата.
А очаквате ли с времето електромобилите да поевтинеят?
По-скоро очаквам цените им да се изравнят с тези на хибридите. През 2025 г. влиза стандартът Евро 7, който изисква много повече системи за сигурност, много повече екологичност. Така че, за да се изпълнят изискванията на Евро 7, цените ще се покачат на всички автомобили и тогава електрическите ще се изравнят с другите.
Ще има ли тогава въобще конвенционални автомобили – на дизел и бензин?
С изискванията на Евро 7 няма как да има конвенционални автомобили. Защото изискванията са много строги и няма да могат да ги покрият. Всички ще бъдат някакъв вид хибриди или чисти електрически. И това ще е само след три години.
Притеснявате ли се, че тогава България ще се превърне в автоморгата на Европа?
Да. Точно заради това ние искаме да се повиши контролът на вноса и регистрацията на автомобили, за да не влизат в България коли, които още повече да замърсяват и още повече да застрашават живота на хората.
Надявам се да се случи. Трябва да се случи. Трудно е, но ние предлагаме нашите идеи и се надяваме да бъдем чути. Всичко беше обсъдено на кръгла маса и държавата, в лицето на присъстващите нейни представители, изразиха принципната си подкрепа за това.
Какво се случва на пазара на коли в България?
В момента той е доста труден, дори предизвикателен, заради забавянето на производството на автомобили. Но това ще се преодолее. Ще се намерят нови доставчици на чипове и всички други материали и суровини, които липсват в момента. Надявам се до края на годината нещата да се подобрят значително и да може всички вносители в България да изпълняват задълженията си към клиентите навреме и да нямаме тези забавяния, които имаме тази година.
А като цени?
Цените в момента се покачват заради всеобщия ръст на цените на суровините, но това е нормален процес. Инфлацията е навсякъде.
Какво очаквате да видим на следващия Автосалон в София, догодина?
Очаквам да са още повече електрическите коли и още повече хибридите. Тогава ще е интересно да се види кои ще са въобще моделите с двигатели с вътрешно горене. Тоест повечето ще са електрифицирани.
След няколко години очаквам въобще да изчезнат бензиновите и дизеловите коли.
А какви са тенденциите при батериите. Има ли значителни подобрения на пробега?
Батериите вече не са проблем. Батериите в последните поколения електромобили са с мощност 60 – 70 – 80 киловата, което позволява пробег от 350 – 450 километра, което е най-дългото единично пътуване в България – от София до морето. Освен това вече се разви и достатъчно мрежата, все още с единични зарядни точки до морето, но тръгвайки от София до Бургас, имате 4 или 5 бързи зарядни станции по магистрала „Тракия“. Така че можете съвсем спокойно да заредите, ако имате притеснение, че няма да стигнете. Този проблем вече не съществува.