Електромобилите са новият iPhone за Foxconn
Тайванският производител е предвидил нов бизнес модел, различен от този в работата му с Apple
Електрическите превозни средства са „следващият голям продукт“ за Foxconn, която сглобява американските смартфони iPhone. По думите на главния изпълнителен директор Йънг Лиу новата ниша е „много, много вероятно“ да прерасне в по-голям бизнес от електрониката.
Тайванската група претегля плановете за производство на електрически превозни средства в Китай и САЩ, навлизайки в бързо растящ сегмент на автомобилния пазар, където технологичните играчи могат да се конкурират с традиционните производители на коли.
С електромобилите имаме шанс да се конкурираме, защото вече няма двигател в колата“, коментира Лиу в интервю за Nikkei.
Той обръща внимание на ключовите компоненти за задвижването, които при електрическите коли включват редица полупроводникови компоненти.
Foxconn, която се търгува като Hon Hai Precision Industry, за първи път разкри плановете си за сглобяване на електрически превозни средства за автомобилни производители миналия октомври. Компанията си е поставила за цел да завземе 10% дял от глобалния пазар на електромобили между 2025 и 2027.
Но най-големият световен производител в областта на електрониката не планира да повтори бизнес модела си при смартфоните и другите подобни устройства. Досегашният му подход бе базиран на концентрирането на фабрики в Китай и Тайван, откъдето електрониката се доставяше по целия свят.
„Не очакваме, че този вид централизирано производство ще работи“, каза Лиу, който оглавяваше полупроводниковия бизнес на Foxconn, преди да наследи Тери Гоу като изпълнителен директор през 2019 г.
„Смятаме, че регионализираното или децентрализираното производство ще бъде начинът, по който ще действаме с електромобилите“, коментира той, обръщайки внимание на това, че автомобилите са много големи и трудни за превозване.
Транспортните разходи са много по-високи от изпращането на мобилен телефон.“
Вместо това Foxconn планира да концентрира производството на двигатели в други основни съоръжения на избрани места, включително Тайван. След това тези части ще бъдат изпращани до центровете за сглобяване на превозни средства в други части на света.
Лиу каза, че първият електрически автомобил, произведен от Foxconn, вероятно ще бъде сглобен в Китай под местната марка Byton. Производителят на чипове е уведомил компанията, че доставките ще стартират през следващата година. Следващото електрическо превозно средство ще бъде за американската Fisker и вероятно ще бъде произведено в Америка, поясни Лиу. По-рано през миналата седмица той каза, че Мексико е една от възможните локации за производство на електромобили.
Миналата есен Foxconn представи собствена отворена EV платформа, наречена MIH, която ще предложи на разработчиците и продавачи на електрически коли. „С тази отворена платформа ще можем да осигурим 80% от хардуера“, каза Лиу. Платформата ще намали бариерата за влизане за нови стартъпи в автомобилния сектор, както и за малки и средни компании.
Чрез разширяване на обхвата на своя електромобилен бизнес извън сглобяването Foxconn се стреми да увеличи възможностите си за добавяне на стойност във веригата за автоматично снабдяване.