По пътищата в България няма достатъчно зарядни станции за електромобили
На всеки 100 километра са разположени едва около 2 зарядни станции, сочат данни на Eвpoпeйcĸaтa acoциaция нa пpoизвoдитeлитe нa aвтoмoбили (АСЕА)
България изостава в изграждането на зарядна инфраструктура за електромобили по основната пътна мрежа. На всеки 100 километра са разположени едва около 2 зарядни станции. Така страната ни се нарежда на 12-ото място сред 27-те страни членки в ЕС. Това показва статистиката, представена от Eвpoпeйcĸaтa acoциaция нa пpoизвoдитeлитe нa aвтoмoбили (АСЕА).
И въпреки че България не е сред петте най-зле представящи в класацията, то страната ни трябва да навакса, за да отговори и на все по-голямото търсене на електромобили и на изискването на ЕС, според което до 2025 г. трябва да бъдат разгърнати зарядни станции на всеки 60 км по основните пътища.
Припомняме, че в последните няколко месеца, статистиката на ACEA показваше, че единствено в България се наблюдава ръст на покупките на електромобили. В интервю за Economic.bg пък Илия Левков, председател на УС на Индустриалния клъстер „Електромобили“ (ИКЕМ), коментира, че процедурата по изграждане на подобни станции на обекти, като бензиностанции или паркинг, е много тежка и сложна.
Според Европейската асоциация недостатъчната зарядна инфраструктура в ЕС може да спре напредъка на електромобилността. Друг проблем, който се откроява, е липсата и на бързозарядни станции на този тип превозни средства.
Не само че има недостатъчен брой електрически точки за зареждане по протежение на пътните мрежи в повечето страни от ЕС, но и по-голямата част от тях не се зареждат достатъчно бързо“, се посочва в съобщението на ACEA
Шест страни от ЕС нямат нито една зарядна станция на 100 километра път – това са Литва, Кипър, Гърция, Естония и Полша. 17 държави имат по-малко от пет зарядни станции за зареждане на 100 км път, сред които е и България.
Само 5 държави имат повече от 10 зарядни станции на всеки 100 км. Сред тях са Холандия (64), Люксембург (58), Германия (26), Португалия (25) и Швеция (12).
Наблюдава се огромна пропаст между страните с най-много зарядни устройства и тези с най-малко. Например в Холандия има едно зарядно устройство на всеки 1.5 км път, докато Полша – която е осем пъти по-голяма – има само едно зарядно устройство на всеки 150 км.
Скоростта на зареждане също е основен проблем в целия континент, тъй като бързите зарядни устройства (с капацитет над 22kW) представляват малка част от общия брой. Всъщност само една на всеки седем от всички точки за зареждане в ЕС е бърза. Всички останали имат капацитет от 22kW или по-малко и не зареждат превозни средства с приемлива скорост.
За да се постигнат целите за въглеродна неутралност, продажбите на електрически автомобили ще трябва да се увеличат значително във всички страни от ЕС. „Ако искаме да убедим гражданите в цяла Европа да преминат към електронна мобилност през следващото десетилетие, зареждането на тези автомобили трябва да бъде толкова лесно, колкото е зареждането с гориво днес“, каза генералният директор на ACEA, Сигрид де Врис.
Хората не трябва да пътуват километри, за да намерят зарядно устройство, нито трябва да чакат години, за да заредят автомобила си.“