ЕС може да смекчи правилата за вредните емисии от автомобили с ДВГ
Най-новият регламент „Евро 7“ бе представен от Европейската комисия през ноември миналата година
Държавите от Европейския съюз обсъждат компромисен проект на нови разпоредби за емисиите, отделяни от превозни средства с двигатели с вътрешно горене. Много е вероятно да се стигне до смекчаване на ограниченията, мониторинга, но и да се отложи началната дата на влизане на разпоредбите, съобщава Reuters, позовавайки се на документ.
Европейският съюз прогресивно затяга границите на емисиите от пътни превозни средства от първия набор от разпоредби, известни като „Евро 1“ от 1992 г. Комисията предложи най-новия набор от правила – „Евро 7“ - през ноември миналата година.
Европейските производители на автомобили се противопоставят на регламента, като казват, че е твърде скъп и ползите за околната среда ще бъдат незначителни. Те твърдят, че продажбите на нови автомобили с емисии на CO2, които трябва да бъдат забранени през 2035 г., би било по-добре инвестициите да се съсредоточат върху увеличаване на производството на електрически превозни средства, за да се отговори на това бъдещо търсене.
Испания, която е ротационен председател на ЕС, се надяваше да представи компромисния проект на Съвета по конкурентоспособност следващата седмица, но страните все още не са се съгласили, казаха дипломатически източници.
В проекта, представен от Испания, сроковете за изпълнение от средата на 2025 г. за леките автомобили и средата на 2027 г. за камионите ще бъдат отложени. Леките автомобили и малките камиони вече ще трябва да отговарят на изискванията само 24 месеца след влизането в сила на регламента и 48 месеца за автобусите и камионите над 3.5 тона.
Франция, Италия и Чешката република бяха сред осемте държави, които настояваха за отслабване на новите лимити за емисии на ЕС. В проектодокумента се казва, че някои държави са подкрепили по-леките правила, без да се посочват имената им.
„Тези делегации смятат, че връзката между инвестиционните разходи и ползите за околната среда, произтичащи от предложения регламент, би била непропорционална“, се казва в проектотекста.
Те изразиха загриженост относно значителния капацитет за развитие и необходимите инвестиции в допълнение към това, което вече е вложено в електрификация, и общите ползи, които могат да бъдат получени от предложения подход.“
Неправителствената организация за чист транспорт разкритикува проекта, заявявайки, че страните са „отстъпили пред заплахите на автомобилните производители...осъждайки хората на лошо здраве и преждевременна смърт за десетилетия напред“.
В това ново предложение на испанското председателство ограниченията на емисиите за автомобили са отслабени. Няма промяна в ограниченията на емисиите за автомобили и микробуси в сравнение с Евро 6, дори за дизела, който отделя повече натриев оксид от бензиновите“, пишат от неправителствената организация в сряда.