ЕС постигна споразумение за нови ограничения за автомобилните емисии
Експлоатационният живот на леките и лекотоварните коли вече ще бъде до 200 хил. километра, или до 10 години
Преговарящи от Европейския парламент и страните членки на ЕС се споразумяха за нови пределни стойности на емисиите от автомобили, автобуси и други превозни средства, наречени "Стандарти Евро 7".
Преразглеждането на съществуващите ограничения се основава на предложение на ЕК за намаляване на отделяните от превозните средства вещества, които са вредни за околната среда и здравето. Договорените нови лимити обаче са по-малко амбициозни от първоначалното предложение на Комисията.
С "Евро 7" ние се стремим да намалим емисиите от пътните превозни средства, не само от отработените газове, но и от спирачките, или гумите. Целта ни е да помогнем на нашата индустрия да направи големия скок към автомобили с почти нулеви емисии до 2035 г.”, заяви Жорди Хереу, испански министър на индустрията и туризма.
За първи път евростандартите за емисиите от превозни средства ще обхващат не само отработените газове, като азотните оксиди, но и други замърсители, като например ултрафините частици, които се причиняват от износването на гумите или спирачките. Това означава, че за електрическите превозни средства и превозните средства с водородно задвижване също ще се прилагат стандартите "Евро 7". Определя се и таван за трайност на батериите.
Временното споразумение запазва съществуващите ограничения на емисиите на отработени газове "Евро 6" за леки и лекотоварни автомобили. Споразумението обаче ограничава емисиите на твърди частици с диаметър, започващ от 10 nm (PN10), вместо 23 nm, както е в "Евро 6". Това подобрение отразява най-новите разработки в Икономическата комисия за Европа на ООН (ИКЕ на ООН).
За леки и лекотоварни автомобили се въвежда ограничение от емисии до 3 mg/km за чисто електрически превозни средства при стандартния цикъл на шофиране и 7 mg/km при всички останали задвижващи агрегати. За тежкотоварните автомобили таваните са съответно 5 mg/km за чисто електрически возила и 11 mg/km за останалите задвижващи агрегати.
Експлоатационният живот на леките и лекотоварните автомобили в ЕС вече ще бъде до 200 хил. километра, или до 10 години - в зависимост на това кое от двете събития настъпи по-рано.
Споразумението предвижда различни срокове на прилагане на регламента след влизането му в сила.
- 30 месеца за нови видове коли и ванове и 42 месеца за нови друг тип возила;
- 48 месеца за нови видове автобуси, камиони и ремаркета и 60 месеца за нови возила;
- 30 месеца за нови системи и съставки за напасване към колите и вановете и 48 месеца за напасване към автобусите, камионите и ремаркетата.
Предстои постигнатото временно споразумение да бъде официално одобрено от Европейския съвет и Европейския парламент. Очакванията са, че това е въпрос на чиста формалност.