ЕС превръща обезлесяването от екологичен във финансов проблем
Дружествата трябва да докажат, че техните вериги за доставки не допринасят за унищожаването на горите или ще бъдат глобени с до 4% от оборота си
С наближаването на новия закон на ЕС за нулева толерантност към обезлесяването, няколко големи инвеститори коментират пред Reuters, че са загрижени за експозицията си към този проблем, като някои от тях заявяват директно, че може да се откажат от производителите на потребителски стоки с "рискови" вериги на доставки.
ЕС прие през декември ново правило, което да попречи на компаниите да продават на неговия пазар кафе, говеждо месо, соя, каучук, палмово масло и други стоки, свързани с обезлесяването. Фирмите трябва да докажат, че техните вериги на доставки не допринасят за унищожаването на горите или ще бъдат глобени с до 4% от оборота си в съответната държава членка.
Германската компания Union Investment, която е сред 20-те най-големи инвеститори в Unilever и Reckitt, миналата година изпраща писмо до 56 компании за потребителски стоки, за да разбере повече за ролята на техните вериги за доставки в обезлесяването.
Глобите могат да бъдат риск за представянето на тези компании на фондовия пазар", каза Хенрик Понцен, ръководител на ESG в Union Investment, която управлява активи за около 424 млрд. евро и има дялове в Nestle, Pepsico, Danone, Beyond Meat и L'Oreal.
Вътрешен документ на Union Investment показва, че компанията е получила само 30 отговора на своите запитвания. От тях едва 14 компании са заявили, че имат цели за нулево обезлесяване.
За нас, като голям инвеститор, това е много нетипично. Обикновено получаваме отговор от всяка компания, до която пишем. Може би причината да не отговорят е, че нямат какво да кажат", заяви Понцен.
“Union ще изключи компаниите, когато всички наши възможности за ескалация са изчерпани", каза още той и далеч не е сам в разочарованието си от липсата на ангажираност от страна на доставчиците.
Осем големи институционални акционери – Schroders, Janus Henderson, NBIM, Union Investment, KLP, Aviva, Fidelity International и Ninety One – обясняват пред Reuters, че също разговарят с производителите на потребителски стоки по този въпрос.
Законодателството се очаква да влезе в сила до края на 2024 г. за "големите оператори". Въпреки че производителите на потребителски стоки са особено изложени на риск, други сектори, които внасят стоки, свързани с обезлесяването, включително суровинни и индустриални компании, също ще бъдат подложени на допълнителен контрол.
Компаниите трябва да са изрядни, предвид факта, че има толкова висока санкция", смята Джонатан Туб, портфолио мениджър в Aviva, която инвестира над 223 млрд. паунда и има дялове в производителя на P&G, Unilever, Nestle и Reckitt.
Норвежкият държавен инвестиционен фонд NBIM – един от най-големите инвеститори в света с управлявани активи за над 1.3 трилиона долара – също е категоричен, че правилата ще засегнат сериозно компаниите, които не са се подготвили за тях.
Това може да повлияе на достъпа до пазара, потенциално да доведе до санкции за неспазване на правилата или да наложи увеличени разходи за надлежна проверка", посочва Сноре Герде, мениджър по управление на инвестициите в NBIM.
Новите изисквания
Организацията по прехрана и земеделие на ООН изчислява, че между 1990 и 2020 г. 420 млн. хектара гори – площ, по-голяма от тази на ЕС, са били загубени в резултат на обезлесяване. Според Европейския парламент потреблението в ЕС стои зад около 10% от обезлесяването в световен мащаб. Палмовото масло и соята са причина за повече от 2/3 от този отпечатък.
С новото правило ще се изисква от дружествата да представят на митническите служители електронни формуляри за надлежна проверка, показващи, че техните вериги за доставки не допринасят за унищожаването на горите.
За да отговорят на това изискване, производителите на потребителски стоки разчитат на технологии като сателити и изкуствен интелект, но тези усилия може да се окажат недостатъчни, за да се спазят правилата”, алармират експерти.
Амбиции за нулево обезлесяване
И все пак няколко големи компании за потребителски стоки твърдят, че са близо до постигането на амбициозните си цели за нулево обезлесяване. Nestle - най-голямата компания за хранителни продукти в света - се стреми до 2025 г. да премахне изцяло обезлесяването като част от веригата си за доставки на какао и кафе. Unilever - производител на сапуна Dove - се стреми до края на 2023 г. да направи това по отношение на палмовото масло, хартията, чая, соята и какаото.
Компаниите ще трябва да покажат кога и къде са произведени стоките и "проверима" информация, че не са отглеждани върху земя, обезлесена след 2020 г. Магди Батато - ръководител на операциите в Nestle, собственик на Nescafe и Kit Kat, смята, че правилата са може би малко амбициозни.
Все още има какво да се направи в индустрията", каза той.
И изкуственият интелект може да ускори процеса.
"Изкуственият интелект определено е част от това решение", смята Дейвид Крофт, глобален ръководител на отдела за устойчиво развитие на Reckitt, която купува няколко стоки, чието отглеждане уврежда горите, включително каучук.
В края на миналата година Unilever също започва да прилага изкуствен интелект към сателитни изображения, за да открива промени в дървесната покривка и да предоставя сигнали за обезлесяване. Но тези действия не успокояват всички инвеститори.
Ако нещата не се променят, можем да изключим компаниите. Правилата на ЕС превръщат обезлесяването както в риск за околната среда, така и във финансов риск", твърди Арилд Скедсмо, старши анализатор в най-големия норвежки пенсионен фонд KLP.