ЕС ще мобилизира €300 млрд. за развитие на инфраструктурата
Планът Global Gateway цели да се противопостави на мащабната инфраструктурна инициатива на Китай
Европейският съюз има намерение да мобилизира 300 млрд. евро за инфраструктурни и други проекти, които са част от плана Global Gateway. Целта е ЕС да се конкурира с инициативата на Китай – „Един пояс, един път“, съобщава Financial Times, позовавайки се на проектопредложение на Европейската комисия.
Средствата трябва да бъдат инвестирани до 2027 г., като ще включват вноски от държави-членки, европейски финансови институции и национални банки за развитие. Планът „ще се стреми да мобилизира финансиране и експертен опит от частния сектор“, се посочва в документа. Комисията ще представи проектопредложението в сряда.
Западните държави се стремят да засилят участието си в инфраструктурни проекти и да се противопоставят на BRI, благодарение на който Пекин разшири своя обхват и влияние в световен мащаб. Проектът Global Gateway не е изрично представен като алтернатива на китайските проекти, но проектът подчертава, че той ще предостави опция „базирана на ценности“ и „етичен подход“.
Като предлага глобално развитие на инфраструктурата, Global Gateway ще инвестира в международна стабилност и сътрудничество. Проектът ще демонстрира как демократичните ценности предлагат сигурност, справедливост и устойчивост за партньорите, както и дългосрочни ползи за хората по света“, пише в проектопредложението.
BRI се превърна във важен стратегически инструмент за Пекин от стартирането му през 2013 г., тъй като десетки страни се включиха в подкрепяни от Китай проекти като железопътни линии, мостове и пристанища. Тази и подобни инициативи предизвикаха опасения в европейските столици, че ЕС изостава много по отношение на развитието на европейската инфраструктура.
Въпреки това, някои страни, които участват в BRI се оплакаха, че условията на дълга на инициативата са обременителни, а някои проекти имат недостатъчни екологични или строителни стандарти.
Програмата на ЕС ще даде приоритет на инвестициите в цифровизацията, здравеопазването, климата, енергетиката и транспорта, както и образованието и научните изследвания.
В проекта се казва, че ЕС планира да увеличи бюджетните си разходи за инфраструктура извън Блока, но плановете също зависят от използването на „иновативни финансови инструменти за привличане на частен капитал“, включително гаранции за намаляване на рисковете при инвестиции от частния сектор.
Около 135 млрд. евро ще бъдат осигурени от новата програма на ЕС за Европейски фонд за устойчиво развитие. Базираната в Люксембург Европейска инвестиционна банка също ще участва. Безвъзмездното финансиране до 18 млрд. евро ще дойде от други програми на ЕС.