ЕС ще поправя пакет „Мобилност“ заради вредните емисии
Разпоредбите бяха приети през лятото на 2020 г. без исканите поправки от страна на България, но сега именно те са в основата на новите дискусии
Европейската комисията започва дискусия с държавите членки и с Европейския парламент във връзка с публикувани резултати от проучвания за негативно въздействие на пакет „Мобилност“. Официално ЕП прие новите правила за международните водачи през месец юли 2020 г., когато не се съобрази с исканите поправки от страна на България.
Ocнoвнитe иcĸaния нa бългapcĸитe eвpoдeпyтaти бяxa зa вpъщaнeтo нa ĸaмиoнитe в cтpaнaтa, в ĸoятo e peгиcтpиpaнa фиpмaтa, нa 8 ceдмици и пoлзвaнeтo нa ceдмичнитe пoчивĸи oт вoдaчитe. Именно този интервал стана причина за започване на ново преразглеждане на текстовете и евентуалното им поправяне, защото според две независими проучвания това ще доведе до 3.3 милиона допълнителни тона емисии на CO2 годишно.
Прогнозира се, че ще бъдат генерирани до 704 тона азотни оксиди и 251 тона твърди частици. Което напълно противоречи на амбициите на Европейската Зелена сделка и на възприетата от страна на Европейския съвет цел за постигане на климатична неутралност на ЕС до 2050 г., се казва в писмо на комисаря по транспорта Адина Вълян до ресорните министри на държавите членки.
Притеснението тук е, че задължението за връщане на камиона ще доведе до неефективност в рамките на транспортната система и до увеличаване на ненужните емисии и задръствания. Същевременно въвеждането на ограничения за международния комбиниран транспорт, които не се прилагат за международния автомобилен транспорт, ще намали конкурентоспособността на интермодалните товарни превози, пише още в своето писмо Вълян.
Комисията посочва още, че след оценката на въздействието на двете разпоредби, при необходимост ще упражни правото си да представи целенасочено законодателно предложение преди влизането в сила на двете разпоредби на 21 февруари 2022 г.
В светлината на резултатите от тези две проучвания призовавам държавите членки и Европейския парламент да обмислят прогнозираното отрицателно въздействие на тези две изменения и да споделят мнението си с Комисията", пише в заключение еврокомисарят Валеан.