Автомобилната индустрия в Европа е изправена пред „зелени“ проблеми
Транспортът произвежда приблизително 30% от общите емисии на CO2, а Еврокомисията иска въвежда строги правила за това
Производителите на автомобили ще трябва да спазват строги ограничения за емисиите, ако искат дейността им да бъде класифицирана като „устойчива инвестиция” и да отговаря на зелените правилата на ЕС, които според индустрията могат да подкопаят зеления преход на сектора, пише Reuters.
Към момента транспортът произвежда приблизително 30% от общите емисии въглероден диоксид в Европа, като около три четвърти идват от автомобилите.
Съгласно правилата за екологично финансиране, които влизат в сила в края на 2021 г., ЕС ще определи кои инвестиции могат да се приемат от пазара като „устойчиви“ въз основа на критерии, които дават „съществен принос“ за справяне с измененията в климата. По този начин Съюзът се стреми да насочи частните инвестиции към нисковъглеродни проекти.
ЕК публикува предложените правилата за обществено обсъждане преди официалното им финализиране. Съгласно тях, производството на автомобили, които отделят по-малко от 50 гр. CO2 на км ще се считат за „устойчиви“. Това би се отнасяло както за пътнически, така и за товарните превозни средства с тегло под 3.5 тона.
От 2026 г. само превозни средства с нулеви емисии в гореспоменатите категории ще бъдат класифицирани като устойчиви, което означава, че хибридните превозни средства ще загубят своя „зелен“ етикет.
Лобистката индустриална група към Европейската асоциация на автомобилните производители заяви, че правилата за "зелено" финансиране биха затруднили работата им. „Притесняваме се, че регламентът може да възпре инвеститорите в момент, когато имаме най-голяма нужда от тях”, споделя пред медията говорител на автомобилната група.
Междувременно продажбите на батерии и електрически автомобили с нулеви емисии са скочили със 71.2% в първите три тримесечия на 2020 г. в ЕС, но все пак те представляват само 4% от продажбите на нови превозни средства.