Европейска автомобилна компания иска да строи завод в Северозападна България
Германия и Норвегия са държавите в топ 3 на инвеститорите у нас
Стамен Янев, изпълнителен директор на Българска агенция за инвестиции:
Стамен Янев е роден на 19 септември 1977 г. в София. Той е юрист, магистър по право от СУ "Св. Климент Охридски", специализирал е в сферата на сливанията и придобиванията, както и в областта на инвестициите. Член е на Софийската адвокатска колегия и е главен асистент в Института за държавата и правото при БАН. Професионалният му път преминава през големите международни консултантски компании, сред които и българските подразделения на някои от четирите най-големи одиторски фирми в света. От януари 2015 г. оглавява Българската агенция за инвестиции (БАИ). Economic.bg разговаря с него за регионализацията на инвестициите, квалификацията на кадрите и постигнатите резултати на БАИ за 2016 г.
Г-н Янев, постигнахте
ли заложените цели на Българската агенция за инвестиции (БАИ) за два пъти
повече сертифицирани проекти и 20% ръст на чуждестранните инвестиции през тази
година?
Следваме зададеното темпо и към края на ноември вече имаме 18 сертифицирани нови проектa на стойност 297 млн. лева с потенциал да разкрият 4000 нови работни места. Имаме подадени заявления за 28 нови проекти за 400 млн. лева с потенциал за още 6000 места. Надявам се до края на годината да постигнем над 20 сертифицирани проекти. Ситуацията е динамична и съм обнадежден, че ще постигнем целта си. По отношение на цялостния обем от инвестиции, нека да видим какви ще са финалните резултати, дори да подобрим тези от миналата година (бел. ред. 23% ръст на чуждите инвестиции за 2015 г.), то поне да запазим същите резултати.
Какви са очакванията ви за 2017 г.?
Очаквам да продължим нашата усилена работа да привличаме все повече нови, атрактивни и най-вече инвеститори, носители на високи технологии. Необходими са такива, които да добавят стойност на българската икономика, за да правим конкурентни на глобалния пазар продукти с марката „България“. Трябва да продължим изграждането на по-добра административна инфраструктура между централната и местната власт, която да отговори на потребностите на инвеститорите. Надявам се на база на изградените добри връзка да имаме повече инвестиции в сравнение с тази година.
Отново залагате конкретни цифри или?
Аз съм амбициозен човек, ще се борим да увеличаваме броя на сертифицираните проекти, защото всеки един от тях означава или разширяване на бизнеса на съществуващи компании или нов инвеститор в България. Това е количествения измерител на нашата работа.
Често говорите за т.нар. регионализация на чуждите инвестиции?
Това е част от нашия план в цялата страна да се установяват големи и престижни компании, а не само в София, които могат да осигурят по-добра перспектива на младите хора и да са носители на по-добро развитие на българската икономика. Това трябва да е ежедневие, а не спорадичност, в районите с висока безработица да се осъществяват инвестиции, които идват с добри принципи на работа и корпоративна социална отговорност.
А в Северозападна България? Какви са резултатите там?
Това е основно предизвикателство за нас. Винаги започваме с предложения към инвеститорите да разгледат възможностите за реализация на своите намерения в тази част на страната. Мога да кажа, че има заявени конкретни интереси, но трябва да изчакаме дали ще изберат България.
В каква сфера?
Говорим за автомобилната индустрия, която е горещ сегмент в българската икономика. Факт е, че в Северозападна България има разработен проект за създаване на голям автомобилен парк. При привличане на стратегически инвеститор в този сектор може да се реализират амбициозните ни планове.
Европейски автомобилен производител ли проучва възможностите?
Да, европейски автомобилен производител, но имаме договор за конфиденциалност и не искам да наруша нашето споразумение. Не искам думите ми да бъдат предпоставка да загубим този инвестиционен интерес. Надявам се през следващата година да активизираме разговорите и с други автомобилни концерни. И така да реализираме моя голяма мечта и в България да заработи автомобилен производител. Това се случва с подкрепата не само на БАИ, а на цялата държава и на усилената работа на местната власт. Проектът на Аутомотив Клъстер България визуализира възможностите за реализация на подобен проект.
Интересът е към завод за производство на цели автомобили или за автомобилни части?
За автомобили. Проектът може да се реализира поетапно. Не може да очакваме, че веднага ще стартира производство. Минава през различни фази. При положение, че имаме над сто компании в този сектор с приблизителен приход от 2 млрд. лева за тази година, може да кажем, че сме в първа фаза – изграждаме знания и трупаме опит в тази област. Следващата фаза е сглобяване на автомобили, което да намери реализация в производство. Нашата държава е на първо място в класацията за предпочитана дестинация за инвестиции в тази индустрия и сега имаме шанса максимално да се възползваме от тези възможности.
Говорим за инвестиции, какъв е обемът на преките такива към края на годината?
Разполагаме с данни към края на лятото и към момента не може
да дадем точен отговор. Реалният показател са сертифицираните проекти,
заявените такива и тези на фаза преговаряне дали да изберат България или някаква
друга дестинация.
Има ли промяна в държавите големи
инвеститори у нас?
Холандия запазва водеща позиция, но трябва да се има предвид данъчните и организационни системи за осъществяване на сделки през нея в други държави (бел. ред. В Холандия съществува правна форма B.V., под която могат да се регистрират офшорни компании). Германия и Норвегия са държавите в топ 3. Останалите държави в първата десетка са държави от Европейския съюз. Трябва да признаем, през последните години ни липсват сериозни американски и китайски инвеститори. Не че ги няма, но липсват флагманите на инвестиционна общност, за да могат да привлекат повече инвестиции в съответните държави.
На какъв етап е логистичният хъб за стокообмен между Китай и страните от Централна и Източна Европа?
Разговорите продължават, започнаха доста скромно, но се надявам през следващите години да има доста сериозна инвазия на китайски стоки и инвестиции през пристанище Бургас.
Кои сектори, освен автомобилния и ИКТ, ще са водещи по инвестиции през 2017?
Интересен сектор ще бъде логистика и транспорт. Хубаво е да има интерес към сектори като земеделие и животновъдство, които ние пряко не може да подпомагаме, но през възможностите за изграждане на бази за производство на храни и хранителни продукти, най-вече биопродукти, да осъществим потенциала в този сектор.
Какви кадри търсят потенциалните инвеститори в България?
Търсят се кадри на средно ниво, готови да влязат в реалното производство. Министерство на образованието и науката създаде необходимите предпоставки за реализирането на дуалното обучение в България, но бизнесът изостава в осъществяването на своите инвестиции в обучението чрез работа. Рискът да наемеш и подготвиш хора за своя бизнес, които все още учат, а те след това да намерят реализация в чужбина, е много голям. Затова се създават предпоставки за реализирането му чрез европейски програми или инициативи, като осъществената с подкрепа на Швейцарското посолство и проекта „Домино“.
За бизнеса е предизвикателство да реализира такъв тип обучение, но това е част от инвестицията, ако желае да има можещи и работещи кадри. При подпомагане на големи инвестиционни проекти, се предлагат финансови насърчителни мерки, една от които е подпомагане на образованието и обучителни програми, и заплащането на част от разходите свързани с обученията. Именно чрез такива мерки, се надяваме да изградим по-широка и по-добра образователна инфраструктура на дуалното обучение и то да отговори на изискванията на бизнеса.