Европейският пазар на газ понася нов удар – този път от Израел
Европейският бенчмарк Dutch TTF се повиши с повече от 10% в сравнение с миналата седмица и с повече от 38% на месечна база
Цените на природния газ в Европа се покачват през последната седмица, тъй като последните световни събития внасят несигурност на пазара. Така идва логичният въпрос: трябва ли континентът да се тревожи за своите газови доставки?
Инвеститорите правят по-високи залози за следващите месеци поради нарастващите опасения относно операциите на Chevron в Израел и Австралия, които хвърлят дълга сянка върху пазарните перспективи, пише Euronews. Европейският бенчмарк на природен газ Dutch TTF се повиши с повече от 10% в сравнение с миналата седмица и с повече от 38% в сравнение с миналия месец.
Цената за доставка през ноември 2023 г. беше близо 50 евро за мегаватчас – най-високата от април, след скок с 15% в понеделник, на фона на нарастващи опасения за доставките.
Американският петролен гигант Chevron Corp спря производството в своето офшорно находище за природен газ „Тамар“ близо до северното крайбрежие на Израел, след като получи такива инструкции от израелското правителство поради опасения за безопасността, тъй като конфликтът в региона се засилва.
Смята се, че находището „Тамар“ съдържа повече от 300 милиарда кубически метра газ.
В същото време се съобщава, че работниците в съоръженията за втечнен природен газ на Chevron Corp в Австралия планират да подновят стачките.
Европейските цени на газа скочиха и след новината, че морският газопровод Balticconnector между Финландия и Естония е повреден. Течът доведе до спиране на притока на газ, а ремонтът може да отнеме няколко месеца.
Трябва ли Европа да се тревожи за доставките на газ?
Газовите хранилища в цяла Европа са запълнени над 90% от капацитета си, включително голямо количество газ, наследено от зимата 2022/23 г. Има и допълнителни обеми, складирани в украински хранилища.
Освен това, има голяма вероятност, според Службата за изменение на климата „Коперник“, Европа да има много мека зима, което потенциално ще намали търсенето на горива за отопление.
Въпреки това, тъй като се подозира, че зад повредата на тръбопровода Balticconnector стои саботаж, бяха изразени опасения относно уязвимостта на европейската тръбопроводна инфраструктура.