Европейският съюз одобри окончателните мита за китайските електромобили
Държавите членки приеха по-високите тарифи, които за някои китайски модели достигат 45%
В петък Европейският съюз одобри окончателните мита върху произведените в Китай електрически превозни средства с батерии (BEV).
Днес предложението на Европейската комисия за налагане на окончателни изравнителни мита върху вноса на акумулаторни електрически превозни средства (BEV) от Китай получи необходимата подкрепа от държавите членки на ЕС и тарифите бяха приети“, се казва в изявление на ЕС.
Добавя се, че решението бележи още една стъпка към приключването на антисубсидийното разследване на Комисията за електрически превозни средства от Китай, което стартира през октомври 2023 г.
ЕС за първи път обяви, че ще наложи по-високи мита върху вноса на китайски електрически превозни средства през юни на основание, че те се облагодетелстват „силно от несправедливи субсидии“ и представляват „заплаха за икономическа вреда“ за производителите на електрически превозни средства в Европа.
Бяха оповестени и задълженията за отделни компании, които се свързват с техните нива на сътрудничество и информация, която те трябва да предоставят на ЕС като част от разследването на Блока за производството на електромобили в Китай.
От началото на юли бяха въведени временни мита.
След това Европейската комисия преразгледа своите тарифни планове през септември въз основа на „обосновани коментари относно временните мерки“ от заинтересовани страни.
Говорител на китайското министерство на търговията каза пред репортери, че Пекин продължава да вярва, че разследването на китайските субсидии за неговата индустрия за електрически превозни средства е стигнало до „предварително определени заключения“, добавяйки, че Блокът насърчава нелоялна конкуренция.
В петък ЕС заяви, че все още търси други решения въпреки приемането на тарифите.
Успоредно с това ЕС и Китай продължават да работят усилено, за да проучат алтернативно решение, което трябва да бъде напълно съвместимо със Световната търговска организация (СТО), адекватно за справяне с вредоносното субсидиране, установено от разследването на Комисията, подлежащо на наблюдение и приложимо“, се казва в него.
Разделение в ЕС
Решението идва след месеци на дебати и обсъждания между страните членки, които изразиха различни мнения относно увеличаването на митата върху вноса на електромобили, произведени в Китай.
Докато Франция е голям поддръжник, като преди това настояваше ЕС да започне разследване на потенциални мита, Германия се застъпи срещу тях, което поражда опасения относно последствията за собствените ѝ затруднени производители на автомобили.
Унгарският външен министър Петер Сиярто заяви в четвъртък, че неговата страна ще наложи вето на предложението на Европейската комисия, което налага мита до 45%, предаде Reuters.
Потенциалното отмъщение от страна на Китай е ключово безпокойство за някои членове на ЕС, особено след като Китай вече започна антидъмпингови разследвания на износа на свинско месо и бренди от ЕС, както и антисубсидийно разследване на млечни продукти от ЕС.