Европрокуратурата разследва злоупотреба с евросредства при проекти на НКЖИ
Хората на Лаура Кьовеши са установили злоупотреби при търгове за близо 250 млн. евро и претърсват офиси в няколко града
Европейската прокуратура разследва злоупотреба с евросредства, отпуснати за два проекта за модернизация на българската железопътна инфраструктура. Става въпрос за жп участъци от направленията София – Пловдив и Пловдив – Бургас, а бенефициент и по двата проекта е Национална компания „Железопътна инфраструктура“ (НКЖИ). Стойността на установените злоупотреби е 241 млн. евро.
Над 100 полицаи и агенти от ГДНП и Държавна агенция „Национална сигурност“ (ДАНС) участваха в обиските на 28 места в областите София, Бургас, Варна, Стара Загора, Смолян и Пазарджик, съобщават от институцията.
Разследването продължава, за да се установи естеството и степента на предполагаемите престъпни деяния.
При вчерашните обиски, извършени в домовете на заподозрените и в обектите на разследваните фирми, са задържани две лица. Освен това ще бъдат разпитани длъжностни лица от НКЖИ във връзка с усвояването на еврофондовете.
Разследването разкрива факти, които биха могли да представляват криминални престъпления, включително злоупотреба с европейски фондове и пране на пари. Изпълнителите са заподозрени, че за кратък период от време са извършили фиктивни парични преводи към верига от кухи фирми, което в крайна сметка е довело до теглене на суми в брой над 2.5 млн. евро (5 млн. лв.) от криминално проявени лица.
По-късно през деня Министерство на транспорта излезе с позиция. В нея се казва, че ресорното ведомство подкрепя разследването. Ревизия на начина, по който са изразходвани публични средства в структурите към Министерството, бе една от първите стъпки, които министър Георги Гвоздейков предприе при встъпването си в длъжност.
Незабавно съм разпоредил на НКЖИ да съдейства изцяло на прокуратурата и се надявам тя да стигне докрай в своето разследване", коментира министър Гвоздейков.
Кои са проектите
На радара на Европрокуратурата са два проекта за модернизация на железопътната инфраструктура. Първият е за участъка между градовете Костенец и Септември от жп линията София – Пловдив, финансиран от Европейската изпълнителна агенция за климата, инфраструктурата и околната среда (CINEA) на стойност над 130 млн. евро.
Припомняме, че контрактът за строителството на участъка бе подписан през 2019 г., а самият търг бе обявен 2 години по-рано. Изпълнител е консорциум „Костенец – Септември 2018“, с участници българската компания „Транс логистика“, испанската Contratas Iglesias и румънската Arcada Company.
Още тогава стана ясно, че българският участник е почти непознат в строителния бранш. Компанията е основана през 2005 г. и има скромен опит в строителството на железни пътища. През през 2020 г. се стигна до това НКЖИ да проверява слухове, че един от изпълнителите на проекта – испанската Contratas Iglesias – е влязъл в процедура по несъстоятелност.
Вторият проект, който се разследва, е за модернизация на железопътния участък между Оризово и Михайлово, който е част от втория етап от рехабилитацията на железопътната инфраструктура Пловдив – Бургас. Той е финансиран от Кохезионния фонд, по Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014 – 2020 г. в размер на над 111 млн. евро.
Припомняме, че договорът по този проект също бе подписан през 2019 г. Първа копка на участъка бе направена едва през 2021 г. Изпълнява се от консорциум ДЗЗД „Евро жп инфраструктура“, с участието на българската компания „Инфраструктурно строителство“ АД и испанската „Марко Обра публика“ АД.
Бенефициент и по двата проекта е Национална компания „Железопътна инфраструктура“, а контрактите са подписвани по времето, когато изпълнителен директор бе Красимир Папукчийски. Той бе назначен за зам.-транспортен министър в служебното правителство на президента Румен Радев.
Работата по тези два участъка от железопътните линии все още продължава, но вече са извършени няколко плащания от страна на бенефициента към изпълнителите, посочват от Европрокуратурата.