Facebook продава реклама чрез брокери на лични данни
Социалната мрежа знае за вас много повече, отколкото си мислите
Ако имате профил във Facebook, тогава вече сте сключили сделка със социалната мрежа.
Вие получавате връзка с вашите приятели, роднини и близки, а в замяна мрежата
събира информация за вас – прочетени статии,
харесани страници, видеоклипове, които гледате и използва информацията, за да
продава реклами.
Дотук добре. Но това не е само едно мълчаливо съгласие, а компанията отива отвъд него. Социалната мрежа има договори с търговци на офлайн информация за вас – колко пари изкарвате, къде обичате да се храните навън и колко кредитни карти имате, показва изследване на американската неправителствената организация ProPublica.
Рекламите на Facebook са една забележителна машина. Мрежата има изключително голяма база от потребители, които рекламодателите може да разделят на групи по интереси, политически убеждения, възраст и какъв вид мобилно устройство ползват.
Това таргетиране е ценно и не стига само до тук, то може да се увеличи чрез съчетаване на онлайн и офлайн данни. Далеч по-добре е да знаеш колко пари правят определена група потребители и в какъв клас магазини пазаруват преди да ги насочиш към страница на производител на храни.
Информацията от трети страни не се оповестява от социалната мрежа, защото според нея тя е широко достъпна и не се събира от Facebook. Американските потребители могат да поискат достъп до съхранената за тях информация. Според информацията на ProPublica в САЩ ограничението на разпространение на лична информация често изисква отправяне на писмено изискване до „търговците“ заедно с копие от официален документ за самоличност по пощата.
Опит да спре разпространението на нейни данни прави журналистката Джулия Ангуин през 2013 г. 65 от 92 „търговци“ са поискали личен документ за самоличност. В крайна сметка тя не успява да премахне данните си от по-голямата част от доставчиците на информация.