Facebook пусна клонинг на TikTok
В сложен момент както за TikTok, така и за самата Facebook
Фото приложението на Facebook – Instagram, обяви официалния старт на новата си услуга за кратки видеа, която влиза в пряка конкуренция с популярния TikTok. Новината идва в момент, когато китайската платформа се бори да остане на американския пазар, а най-голямата социална мрежа е под лупата на регулаторите именно заради маниера си да имитира функции на конкурентите.
След като по подобен начин преди време копира Snapchat, сега Facebook разработи поредния си клонинг на съперник, жънещ успехи сред младата аудитория. Услугата се нарича Instagram Reels и от тази седмица стартира в повече от 50 страни.
Функцията позволява създаването на кратки и забавни видеа в платформата Instagram. Потребителите могат да записват и редактират 15-секундни клипове, като ги монтират с различни творчески ефекти.
Видеата могат да са лични, но и да бъдат публични, отваряйки възможност човек да достигне до необятна аудитория.
Reels не е първият опит на Facebook да предизвика TikTok. Самостоятелното приложение Lasso на Facebook притежаваше подобни функции, но след като не успя да спечели интереса на аудиторията, бе закрито миналия месец.
Предсказание за успех
Reels може да има по-голям късмет, тъй като стартира в сюблимен момент, когато американският президент Доналд Тръмп поде офанзива за забраната на TikTok в САЩ.
Популярното китайско приложение, което се радва на голям интерес от страна на подрастващата аудитория, която междувременно не припознава Facebook, бе определено от Тръмп като опасно за националната сигурност. Аргументът е, че то събира данни за потребителите, които евентуално може да бъдат достъпвани от Пекин, смята американският президент.
Това го накара да помисли за забрана на приложението в САЩ. Интригата обаче се заплете, след като стана ясно, че Microsoft преговаря за придобиването на TikTok. Първоначално Тръмп каза, че няма да позволи подобна сделка, но след това склони и даде 45 дни срок за приключването ѝ, като поиска и „значителна сума“ от контракта да влезе в американската хазна.
„Случващото се съвпада по някакъв начин“, коментира Вишал Шах, ръководител на продукта в Instagram, цитиран от Bloomberg. Facebook вече пусна Reels в Индия например, след като правителство там обяви забрана на TikTok. „Имахме чувството, че продуктът е с голям потенциал и научихме наистина бързо, че това отеква сред хората“, допълни Шах.
Изглежда, че Facebook се възползва от несигурността около TikTok дори в момент, когато регулаторите проучват практиките на гиганта и възможни антитръстови нарушения, по-специално практиките ѝ да купува и копира конкуренти. Само преди броени дни изпълнителният директор Марк Зукърбърг се яви пред Конгреса, за да защити стратегията на компанията си. Според регулаторите от 2012 г. насам Facebook е засилила този си подход, след като вижда, че китайските конкуренти започват да напредват бързо.
Видеоклиповете от Reels ще се показват в раздела Instagram Explore, където хората могат да виждат съдържание от акаунти, които не следят. Ползата от изграждането на Reels в Instagram, добавя Шах, е съществуващата мрежа от повече от 1 милиард потребители. По-трудно е да накарате хората да изтеглят ново приложение, отколкото да използват такова, което вече притежават, изтъква той.