Facebook ще помага на издателите да продават платено съдържание
Социалната мрежа няма да прибира нищо от реализираните приходи, твърдят от Facebook
~ 2 мин.
Facebook планира да стартира инструмент, чрез който да помогне на медиите да продават абонаменти. В замяна на това нямало да изисква изисква дял от генерираните приходи, нито информация за събраните данни от транзакциите. Очаква се, че новият инструмент може да стартира по-късно през годината, съобщава Re/Code.
Инициативата ще бъде съчетана с програмата Instant Articles, в която Facebook е своеобразен домакин на новинарски статии в собственото си мобилно приложение.
Източници от индустрията твърдят, че компанията планира да създаде платформа, в която потребителите ще имат право на 10 безплатни статии от конкретна медиа. Когато преминат лимита, Facebook ще ги препраща към сайта на издателя, където ще намерят подкана се абонират за платената версия.
"Качествената журналистика струва пари и ние искаме да се уверим, че тя може да процъфтява във Facebook", коментира новинарският ветеран и ръководител на проекта Кембъл Браун, когото социалната мрежа нае неотдавна. Той обяснява, че проектът предвижда да се даде възможност на издателите в Instant Articles сами да определят цента на абонамента, като идеята е системата да препраща чрез линк към техния сайт и вече в него да се извършва обработката на абонаментите. От думите му става ясно, че в джоба на медиите ще останат 100% от приходите.
Новият подход на Facebook е еволюирала версия на предходните планове на компанията, които бяха свързани с предлагането на абонаментни пакети към няколко медии.
Настоящата идеята се отличава и от тези на други играчи като Apple например. Компанията от Купертино продава дигитални абонаменти през App Store и Apple News, но задържа по 30% от месечните приходи от извършените транзакции. Гигантът също така не се свени да се информира за данните чрез директен достъп до абонаментите.
Плановете на Facebook са свързани с оплакванията на издателите, че социалната мрежа използва работата им и присвоява добавената стойност. Вследствие на това посещенията на сайтовете им намаляват все повече, а компенсация няма.
Припомняме, че през януари най-голямата социална мрежа стартира проекта "Facebook журналистика". В рамките на инициативата досега компанията по-скоро слушваше оплакванията и исканията на издателите. Ако сега новата функция за платени абонаменти успее да се развие, тя ще е най-конкретният резултат от усилията на платформата.
Водещи издатели обаче настояват за повече влияние върху социалната медиа и дори се обърнаха към правителствените регулатори. По-рано през месеца търговската група, включваща големи играчи като New York Times, The Wall Street Journal и Washington Post, поиска от властите разрешение да се представи колективно в преговорите за по-добри условия с Facebook и Google.