Галерия от откриването на пътен възел „Кресна“
Министърът твърди, че започнатият строеж не предопределя избора на трасе през дефилето, но протестиращите не мислят така
Вместо с ръкопляскания, първата копка на довършителните дейности по пътен възел „Кресна“ от магистрала „Струма“ премина с полиция и задържани еколози и природозащитници“ Те, заедно с жители на Кресна, са недоволни от започналия строеж.
Че ще има първа копка на 200-метров участък стана ясно миналата седмица от кратко изказване на регионалния министър Иван Шишков. Преди това еколози протестираха и алармираха за започнало строителство в дефилето, което може да предреши избора на трасе, определено по времето на ГЕРБ. Отговорните институции, в лицето на МРРБ и Агенция „Пътна инфраструктура“, отричаха. Шишков единствено съобщи, че е одобрил ПУП за малък участък.
По време на днешната първа копка на пътя министърът отново заяви, че започнатите строителни дейности няма да предрешат трасето между Крупник и Кресна. То е едно от най-проблематичните, тъй като местните не са съгласни с приетия вариант – платното за „Кулата” да минава по сегашния Е-79, а това за София да бъде качено на изток от Кресна, високо в планината.
Протестиращите настояват и двете платна да бъдат изнесени извън дефилето. Това реално е вторият вариант, обсъждан през годините за строителството на участъка. Третият предвижда прокопаването на дълъг и скъп тунел.
При всичките си публични изяви обаче Шишков не спомена нито веднъж, че АПИ през април тихомълком е подписала договори с избраните изпълнители. Не го направи и днес при официалния старт на строителството на пътен възел „Кресна“ и пътните връзки към него, част от лот 3.2.
Категорично казвам, че не предопределя трасето по никакъв начин. Това, което протестиращите искат, категорично сега и веднага регионалният министър да обещае, че ще бъдат двете трасета горе, това няма как да се случи. В момента правим пътен възел и независимо кое от трите трасета бъде избрано, пътният възел е такъв, какъвто го виждате“, коментира Шишков.
Протестиращите обаче са на различно мнение. „Протестът е, защото подробният устройствен план, който е одобрен и по който се строи това кръгово кръстовище Кресна юг, в самото му заглавие фигурира обходен път и обходен път на Кресна. Изграждането на този обходен път на Кресна, който минава почти през целия град, в близост до училището, до къщите, е шест километра и е абсолютно излишен, ако се прави изцяло източният вариант", обясни Георги Иванов, цитиран от БТА, един от събралите се протестиращи граждани.
Според него, ако се направи този обходен път от шест километра, това значи, че се реализира т. нар. вариант на магистралата през Кресненското дефиле – проект, срещу който цялата общественост в Кресна е против.
Участъкът е изключително малък. Стъпката е много малка, но е важна по две причини. Едната е – нямаме към днешна дата избор на трасе и това, което протестиращите в момента изтъкват, аз лично нямам обяснение защо протестират. Този пътен възел е важен, защото е част от последния лот на „Струма“, което прави процесът необратим. Ако това не се беше случило, процесът можеше да бъде обратим и да загубим 2 – 3 години и да се върнем в изходна позиция", каза Шишков, цитиран от БНТ.
Министърът заяви, че "до няколко месеца" ще стане ясно откъде ще минава трасето. Всъщност, това трябваше да стане ясно още през януари тази година, когато по думите на Шишков, трябваше да приключи анализът на екологичните мерки, готвен от Министерство на околната среда. Впоследствие обаче новият срок бе април – малко преди да изтече действащият ОВОС за магистралата.