Геополитиката усложнява кризата с чиповете
Според президента на Hisense търговските и икономически спорове са предпоставка за проблемите с полупродовниците
Глобалният недостиг на чипове може да продължи още две-три години. Това е прогнозата на президента на един от най-големите китайски производители на телевизори и стоки за бита – Hisense. От липсата на полупроводници са засегнати почти всички сектори в икономиката – от фабриките за електрически уреди до автомобилните гиганти. До недостига се стигна, след като потребителското търсене рязко скочи и предизвика бум на пазара на техника, а игровите конзоли се оказаха сред най-желаните продукти. Китайските компании, включително производителите на електрически автомобили, също изпитват затруднения, пише в свой анализ CNBC.
Hisense Group Holding e китайски държавен производител на телевизори и домакински уреди. Компанията изпитва затруднения именно заради недостига на полупроводници. Джиа Шаоцян, президент на базираната в Кингдао фирма, заявява, че производствените разходи са се увеличили, но бизнесът остава стабилен.
„Hisense произвежда домакински уреди и потребителски стоки и това изисква сравнително прости чипове. Въпреки че предлагането е ограничено, а цената на продуктите е станала по-висока, нашият бизнес остава стабилен“, отбеляза Джиа пред CNBC. Той обясни, че повечето чипове се внасят в Китай и крайните продукти се произвеждат там, преди да бъдат изнесени.
Търговска война между САЩ и Китай
Изострените взаимоотношения между двете страни са от времето, когато президент на САЩ бе Доналд Тръмп. Търговското напрежение продължава и досега, въпреки че той вече не е държавен глава. Именно полупроводниците се превърнаха в една от основните точки на напрежение между двете нации, като Вашингтон опита да елиминира най-големия китайски производител на чипове SMIC.
Редица фактори доведоха до недостиг на чипове, включително увеличеното търсене на електротехника, провокирано от пандемичните локдауни в световен мащаб. Търговската война на САЩ с Китай също нанесе сътресение върху доставките. Джиа коментира, че ако „няма големи проблеми“ при глобалните търговски спорове, недостигът на чипове „може да приключи в рамките на две до три години“.
В противен случай, ако търговските и икономическите санкции между нациите продължат, кризата може да се проточи по-дълго“, смята Джиа.
Големите компании по света очакват недостиг на чипове да има и през 2022 г. Според някои обаче кризата може да продължи и след това.
Експанзия в САЩ и Европа
Hisense може да не е добре позната на много потребители, но през последните няколко години компанията се стреми да засили присъствието си на ключови пазари. Неслучайно тя е и спонсор на футболните турнири Евро 2020 и Световната купа.
Hisense се стреми да се разшири в световен мащаб чрез придобивания на чуждестранни марки и лицензионни сделки. Компанията също така разшири производството си в чужбина и отвори офиси за научноизследователска и развойна дейност по целия свят. В момента около 40% от приходите на Hisense идват от чужбина. Президентът на компанията планира да увеличи този дял до 50% през следващите три-пет години.
Няколко китайски марки успяха да пробият на европейския пазар, а в някаква степен дори и в САЩ. На арената за смартфони компании като Xiaomi, Oppo, Vivo и Huawei се справиха добре. Но успехът на китайските марки бе последван от остър регулаторен натиск. Правителството на САЩ обяви Huawei за заплаха за националната сигурност и макар че компанията многократно оспорва това твърдение, то в крайна сметка "изяде" огромна част от пазарния ѝ дял.
Джиа заявява, че негативните настроения към китайските брандове няма да спрат стремежа на Hisense да расте в световен мащаб.