Германия обмисля приватизация на магистралите
Целта е да се съберат нови средства за строеж и ремонт на транспортната мрежа, но не всички са съгласни
Германия обмисля
приватизация на магистралите в страната.
Идеята за продажба на малко под 50% от високоскоростните пътища е на
Министерството на финансите. Според ведомството така по-ефективно ще се развие
транспортната инфраструктура, пише немското списание Der Spiegel, цитирано от Reuters.
Мрежата от 13 хил. км магистрални пътища е втората най-голяма в света след тази на САЩ и е популярна с това, че по нея няма ограничения на скоростта. Собствеността й е разделена поравно между федералното правителство и 16-те провинции.
На заседание на бюджетната комисия на Бундестага финансовият министър Волфганг Шойбле предложи да бъде създадена инфраструктурна компания, която да отговаря за финансирането, строителството и обслужването на аутобаните в страната.
Делът на провинциите, представляващ 49% от акциите на компанията, ще се търгува на борсата с идеята да бъде придобит от частни фирми. Контролният пакет от акции със сигурност ще остане в ръцете на държавата. Съответният закон трябва да бъде представен за гласуване в парламента на 8 декември.
Все още не е ясно какви приходи би донесъл подобен ход. В момента федералното правителство получава около 4 млрд. евро годишно от тол таксите на товарните автомобили.
Министерството смята, че застрахователите и други инвеститори, търсещи вложения със солидна доходност, особено предвид продължаващия период на ниски банкови лихви, биха желали да купят дяловете на 16-те провинции.
Контролирайки аутобаните, Берлин би бил по-ефективен в строежа и ремонта на магистрали и други съоръжения от транспортната мрежа като мостовете.
Германски депутати заявиха пред Reuters, че Шойбле е представил само суров вариант на предложението си пред парламентарната бюджетна комисия, заявявайки, че при приватизация федералното правителство ще запази контролния пакет акции.
Идеята за приватизирането на германските магистрали се обсъжда периодично, но осъществяването й със сигурност ще е след парламентарните избори през септември 2017 г.
Министърът на икономиката Зигмар Габриел, който е лидер на социалдемократите и коалиционен партньор на канцлера Меркел, не е никак въодушевен от предложението.
„Няма да има никаква приватизация на пътищата, нито на операторите на магистралите“, категоричен бе негов говорител.
Меркел вероятно ще се кандидатира за 4-и мандат, но и двата й коалиционни партньора – консерваторите и социалдемократите заявиха, че нямат намерение да продължат участието си в тази широка коалиция.
Не е ясно и как компания, която трябва да управлява някоя от магистралите, ще организира дейността си.
Лидерите на федералното и местните правителства са се споразумели, че държавната власт трябва да отговаря самостоятелно за изграждането и експлоатацията на магистрали. Но и двете страни все още обсъждат въпроса.