Германски супермаркет ще таксува клиентите с истинската „екологична“ цена на продуктите
В най-голямата европейска икономика през 2022 г. едва 11.1% от бюджета на домакинствата е отивал за храна при средно 15.9% за ЕС
Германските купувачи, които се наслаждават на някои от най-евтините хранителни стоки в Европа, са помолени тази седмица от дискаунт супермаркет Penny да плащат допълнително за някои продукти, за да покрият „истинската им цена“, предава Reuters. Компанията се стреми да повиши осведомеността за екологичната цена на производството на храна.
В най-голямата икономика в Европа германците отделят само 11.1% от бюджета на домакинството си за храна през 2022 г., в сравнение със средния дял от 15.9% за Европейския съюз. В Испания и Италия домакинствата отделят съответно 20.6% и 17.9%, сочат данни на федералната статистическа служба.
Евтината храна, често произвеждана в индустриален мащаб, има висока екологична цена. Германското селско стопанство е отговорно за 55.5 милиона метрични тона парникови емисии миналата година, приблизително 7.4% от емисиите на страната.
Трябва да се изправим пред неудобното съобщение, че цените на нашата храна не отразяват последващите разходи, които възникват за околната среда и обществото“, каза членът на борда на директорите на Penny Щефан Гьоргенс пред Reuters.
По време на кампанията за „истинска цена“, която продължава до събота, клиентите в 2150 клона на Penny ще бъдат таксувани с по-висока цена за девет продукта, от кисело мляко до колбаси и веган шницел, която включва разходи за климат, здраве, почва и вода. Ще им бъде показана и цената, която обикновено биха платили. Например цената на парче сирене от 300 грама се е увеличила до 4.84 евро от 2.49 евро.
Компанията каза, че ще дари всеки допълнителен доход, за да помогне на земеделието да стане по-устойчиво, но също така очаква голям спад в продажбите, тъй като потребителите се борят с инфлацията.
Очакваме спад в продажбите в рамките на едноцифрен милион“, каза Гьоргенс.
Германското министерство на земеделието, ръководено от Зелените, настоя за действия за намаляване на въглеродния отпечатък в сектора, включително насърчаване на регионални продукти, биологично земеделие и изискване върху етикетите на месните продукти в супермаркетите да се казва как се отглеждат животните.
Учени от Техническия университет в Нюрнберг и Университета в Грайфсвалд ще проучат как потребителите реагират на новите цени на Penny, казаха от компанията.
Инфлацията в Германия е в низходяща тенденция, но цените на храните все още са с 11% по-високи от преди година, показват предварителни данни от федералната статистическа служба в петък.
В крайна сметка е разходите най-вероятно ще растат заради екстремните метеорологични условия, освен ако Германия и други страни не ограничат емисиите от селското стопанство и други сектори. Проучване от март прогнозира, че екстремното време може да струва на Германия до 900 милиарда евро кумулативни икономически щети до средата на века.
Според данните, предоставени от Penny, органичните продукти имат екологични разходи средно от 1.15 евро, докато неорганичните продукти, които разчитат на химикали, имат средни екологични разходи от 1.57 евро. Не е ясно обаче дали потребителите са готови да плащат повече, за да намалят въздействието си върху околната среда.
Мисля, че е добре“, каза купувачът Холгер Мекел в магазин във Франкфурт. „Трябва да видя колко скъпи са станали отделните продукти. Не съм сигурен дали бих го купил. Зависи.“