Гигапресите са напът да прекроят автомобилното производство
Замяната на множество елементи с един цял модул може да намали разходите на производителите с до 40%
Производителите на автомобили вече могат да опростят производството си и да намалят разходите с до 40% в някои области. Това е възможно благодарение на нови гигантски машини за леене под налягане на алуминий, произведени от доставчика на Tesla IDRA Group, които могат да заменят около 60 заварени компонента с един цял модул, пише Reuters.
Tesla е пионер в използването на масивни леярски машини, известни също като гигапреси, за изработване на големи единични части от каросерията на превозните средства, рационализиране на производството и намаляване на работата дори на роботи.
Благодарение на гигапресите американската компания се превърне в най-печелившия производител на електрически превозни средства с батерии (BEV).
Критиците казват, че процесът крие рискове за качеството и гъвкавостта, тъй като един дефект може да компрометира целия модул и да затрудни поправката, ако нещо се обърка.
Но тъй като индустрията се бори да запази маржовете на печалба на фона на растящите цени на суровините, производителите на автомобили, включително Toyota, General Motors, Hyundai, Volvo Cars и китайския стартъп за електрически превозни средства Nio се обръщат за помощ към компании като IDRA.
Основната идея беше да се предостави технология, която може да опрости процеса на производство на автомобили“, каза генералният мениджър на IDRA Рикардо Ферарио в интервю за Reuters в централата на компанията в Травалиато, Северна Италия.
Батерийните пакети в момента съставляват 25 – 40% от общата цена на BEV.
Трябва да направите останалото да струва по-малко“, каза Ферарио.
Производителите на автомобили, използващи машини за леене на алуминий, твърдят, че могат да намалят инвестициите, необходими за изграждане на шаси – вторият най-скъп компонент на автомобила след двигателя – с 40%, а средната цена на техните части с 30%, каза Ферарио.
Това е начин в крайна сметка да превърнем BEV в нещо за всеки джоб“, каза той.
IDRA, която беше поета от китайската група LK Industries през 2008 г., разработва гигапреси от 2016 г. Конкурентите на IDRA и LK са Buhler Group в Европа, Ube Corp. и Shibaura Machine в Япония , както и Yizumi и Haitian в Китай.
Гигапреса 9000
Леенето под налягане на метал и пластмаса се използва отдавна в производството, но приложението му за големи алуминиеви каросерии за автомобили е сравнително ново.
Глобалният пазар за леене под налягане на алуминий беше на стойност почти 73 милиарда долара миналата година и се очаква да достигне 126 милиарда долара до 2032 г., според анализ на AlixPartners, базиран на данни от Apollo Reports.
Алуминият е ценен заради малкото си тегло и се използва и за други автомобилни части, включително двигатели. Средното съдържание на метал в произведените в Европа автомобили се е повишило с 20% до 179 килограма през трите години до 2019 г. и се очаква да нарасне до почти 200 килограма до 2025 г., показва проучване, поръчано от лобистката група European Aluminium.
Най-новата и най-голяма гигапреса на IDRA – модел 9000 – е с размерите на малка къща и произвежда сила на затягане от над 9000 тона.
Компанията, която направи 100 милиона евро (108 милиона долара) приходи през 2021 г., не разкрива своите клиенти. Но след като публикува видео на първата Гигапреса 9000, готова за доставка, изпълнителният директор на Tesla Илон Мъск каза, че ще се използва за новия киберкамион на неговата компания.
Tesla вече използва гигапреси във всичките си съоръжения, включително в Грюнхайде, близо до Берлин, където казва, че може да произведе Model Y за 10 часа – около три пъти по-бързо от електрическите коли, произведени от конкуренти.
Ферарио каза, че IDRA има договори с трима автомобилни производители и още толкова производители на части от ниво 1. Южнокорейската Hyundai Motor е сред тях, казаха източници, запознати с въпроса.
Ралф Бехман от производствения консултант EFESO каза, че ползите от леенето под налягане ще доведат до прилагането му към все по-голям брой нови модели BEV превозни средства, но и от други производители“.
Предните и задните долни части, излети от гигапресите, сега са комбинирани с батерии, за да образуват шаси от три части за BEV.
Обзалагам се, че 80% от производителите на автомобили ще използват гигапреси до 2035 г., поне за автомобили BEV, базирани на нови платформи“, каза Ферарио. „Но истинският въпрос е: ще имаме ли нужда от още по-големи гигапреси?“
Но не всички производители на автомобили са убедени и Бехман от EFESO предупреди, че леенето на големи модули изисква дизайнът на продукта да бъде „супер солиден“.
Поправянето на недостатъци в дизайна е много по-лесно с тяло, съставено от няколко малки части, а не от един модул“, каза той.
След като първоначално обмисляше леене под налягане за предстоящия си модел Trinity, в крайна сметка Volkswagen се отказа, докато BMW никога не е проявявал интерес.
Ферарио каза, че автомобилната индустрия е склонна да бъде консервативна и че никой не обича да променя установените процеси, но той отхвърли идеята, че леенето под налягане представлява риск за работните места в производителите на автомобили, отбелязвайки, че производството на каросерии вече е силно автоматизирано.
Истинският проблем ще бъде с фирмите, доставящи тези малки части, заменени от нашите модули“, каза той.