Големите бензиностанции в България не свалят цените при 30% по-евтин петрол
Горивата при „седемте големи“ са средно с 25-30% по-скъпи от по-малките обекти в страната
Големите вериги бензиностанции явно компенсират значително спадналите си продажби на горива с нереално високите цени, които поддържат на фона на драстичния спад на петролните фючърси. Това установи проучване на Economic.bg, базирано както на проверка на място, така и на анализ на информацията, публикувана в специализирания сайт fuelo.net.
Към 10.00 ч. на 30 април цените на двата основни петролни еталона – европейският Брент и американският WTI, бяха съответно 22.54 и 15.06 долара за барел. На 10 април фючърсите на двата сорта бяха съответно 31.38 и 22.76 долара за барел. Тоест за 20 дни те са поевтинели съответно с 8.84 и 7.7 долара за барел, или - с 28.2% Брент и с 33.8% американския WTI. Което, безспорно, си е един много сериозен срив на цените на „черното злато“.
Постоянното
потъване на цените на петролните фючърси на международните пазари, някои от
които в един момент дори минаха на отрицателна територия, поставя и въпроса за
цените на горивата в България, които макар и с по-малък процент и с определено
забавяне, би трябвало също да следват нефтения тренд. По тази причина
разгледахме цените на трите основни вида горива в седемте най-големи вериги
бензиностанции у нас - „Лукойл“, „Шел“, „Ромпетрол“, ОМВ, „Еко“, „Петрол“ и
„Газпром“, за същите 20 дни на април, както и на някои по-малки оператори.
Проучването
показва, че на 10 април средните цени на масовия бензин А95 по обектите на „голямата
седморка“ у нас са били между 1.82 лв. и 1.84 лв. На същата дата цените на
дизела в седемте вериги се движат между 1.92 и 1.94 лв./литър, а на автогаза –
от 0.82 до 0.86 лв.
Вчера, 20 дни по-късно, цените на А95 са между 1.81 до 1.84 лв./литър – т.е. 0% спад, на дизела – от 1.89 до 1.94 (от 2.1% до 0% спад), а на автогаза – от 0.81 лв. до 0.84 лв. (спад между 5.4% и 1.1%).
Тоест при спад на цените на европейския сорт петрол от 28.2% за последните 20 дни в България цените на трите основни вида горива по седемте големи вериги бензиностанции са паднали само между 5.4 и 0%.
„Няма да Ви
отговоря на въпроса защо цените на горивата по големите вериги са по-високи от
тези по малките бензиностанции“, заяви пред Economic.bg Светослав Бенчев, юрист
на Българската петролна и газова асоциация (БПГА). „И причината за това е,
както добре знаете, фактът, че сме в процедура пред Комисията за защита на
конкуренцията (КЗК), така че не е редно в момента който и да било от БПГА да
коментира каквито и да било цени. А и различните цени по различните търговски
обекти, според мен, най-красноречиво говорят, че пазарът на течни горива в
България е изцяло конкурентен, така че няма и какво толкова да се коментира“, допълни
Светослав Бенчев.
Никой обаче, нито от Асоциацията, нито от която и да било верига, не може точно да обясни защо при това положение има други бензиностанции, и то немалко, където в същото това време цените на горивата са драстично по-ниски.
Въпреки посочената
от Бенчев процедура на КЗК днес той участва в сутрешния блок на Nova, където
обширно коментира цените на горивата в Българи. Там той посочи, че продажбите
през април са паднали с 50-70%. Също така посочи, че цените не падат с
очакваната скорост, тъй като големите вериги не съкращават хора, приходите
намаляват, а разходите остават същите. Той отново реферира и към високия дял на
акциза и ДДС, който представлява около 50% от крайната цена на колонките.
„Друг проблем е, че може би има възобновяване на сивия сектор в страната, тъй като, когато доходите на хората намалеят, всеки търси по-евтин вариант да се сдобие с гориво“, коментира още Светослав Бенчев, коментирайки по-ниските цени на по-малките търговски обекти.
Проверката на Economic.bg при пътуване по автомагистрала „Хемус“ от София към Русе показва фрапиращи разлики в цените на големите и малките бензиностанции. Така например на обект на „Петрол“ при км 5.540 цените на А95, дизела и автогаза вчера бяха съответно 1.83 лв., 1.94 лв. и 0.78 лв./литър. Продължавайки на изток и точно над Ботевград цените на бензиностанция „Ивони“ са съответно 1.51 лв. за бензина и дизела и 0.61 лв. – за автогаза. Разликите са съответно 0.32 и 0.43 лв./литър за бензина и дизела и 0.17 лв. – за автогаза.
Пътувайки още няколко километра на изток и поглеждайки наляво към бензиностанция „Шел“ между Трудовец и Правец, цените на бензина, дизела и автогаза са съответно 1.83 лв., 1.91 и 0.78 лв./литър.
Още 20-ина километра в същата посока е бензиностанцията на ОМВ на 57 км, малко преди Ябланица. Там цените са съответно 1.92 лв. за бензина, 1.98 лв. за дизела и 0.82 лв. – за автогаза. Няколко километра след нея е обектът на „Шел“ точно преди „Стрелките“, където пътят се разклонява за Русе и Велико Търново. И там цените почти не са мръднали от 10 април насам - 1.84 и 1.92 лв. за бензина и дизела, а автогаз бензиностанцията не предлага.
Но като говорим
за ниските цени, посочената по-горе „Ивони“ далеч не е първенец в това
отношение. На бензиностанцията „Бент ойл“ в Костинборд или пък „Анри 64“ в
Смолян бензинът вчера се продаваше по 1.35 лв. литъра. На бензиностанцията „Антим“
в Русе пък цената на А95 беше 1.38 лв./литър, а на „Никсметал груп“ в Ботевград
– 1.39 лв./литър. Има още десетки търговски обекти с ниски цени на горивата в
България, извън веригите на „голямата седморка“, които продават горивата на
цени с 20-25% по-ниски от тях.
Но нека погледнем
и цените на дизела, който през последните години вече принципно се продава
по-скъпо от бензина. На същата „Бент ойл“ дизелът вчера струваше 1.36
лв./литър, на „Еврогаз“ в Смолян и на „Антим“ в Русе – 1.38 лв./литър, а на
„Вибест“ Елхово, „Анри 64“ в Смолян, „Никсметал груп“ в Ботевград – 1.39
лева/литъра. Има още много бензиностанции, които продават дизела в диапазона
1.40-1.50 лв./литър, което е много далече под седемте вериги.
Същото се отнася и за автогаза, който по десетки търговски обекти се продава на цени между 0.56 и 0.61 лева/литър.
Всеки, който желае, може на сайта на Fuelo.net сам да види цените на горивата на десетки бензиностанции и малки вериги в цялата страна, които са с 20-25% по-ниски от тези на седемте вериги.
И ако приемем обяснението, че подобни ниски цени са възможни единствено при неплащане на ДДС и акциз, както и заради поддържане на по-ниско качество, каквито обяснения често се дават в публичното пространство, тогава топката е в полето на държавата, която явно няма силата да се справи с този сив сектор. Нито НАП, нито митниците, нито метрологичният контрол, нито службите явно успяват да се справят с него.
Затова е редно и логично, тъй като сме в поредния дълъг уикенд, преди да се качат зад волана хората да проверят къде какви са цените бензиностанциите по пътя им, за да решат къде ще зареждат. Защото при средно количество от 30 литра, което обикновено се зарежда, разлика от 0.30-0.40 лв. на литър не е за пренебрегване, особено в днешното несигурно от икономическа гледна точка време.