Големите производители на камиони залагат на водорода
Компаниите приемат горивото като по-бърз и лесен вариант за преминаване към нисковъглеродно задвижване
Някои от най-големите производители на камиони в света, включително Volvo и MAN, преработват двигателите с вътрешно горене, за да работят с водород вместо със замърсяващия дизел. Това се оказва по-евтино решение на предизвикателството, което представлява енергийният преход, и може да даде нов живот на умиращата технология, пише Reuters.
Глобалната индустрия за производство на камиони е изправена пред сложен баланс за постигане на нулеви емисии. Електрическите батерии са твърде тежки за товарни операции на дълги разстояния и отнемат много време за зареждане. От друга страна използването на водородни горивни клетки за генериране на електричество намалява теглото и разширява обхвата на камионите, но преминаването към тази технология е скъпо, тъй като компаниите трябва да проектират нови системи за камиони.
Ето защо производителите и техните доставчици изместиха непосредствения си фокус върху разработването на двигатели с водородно горене като по-бързо и по-евтино решение, което може да разчита на съществуващи производствени линии, които от години са били ключов икономически двигател за страни като Германия, казаха пред Reuters ръководители на големи компании за камиони и техни доставчици.
Притеснението за това какво ще се случи с хилядите работни места в заводите за производство на двигатели с вътрешно горене нарасна, тъй като производителите на камиони се насочват към опции за батерии и горивни клетки.
Всички работят върху това“, каза Райнер Рьоснер, вицепрезидент по продажбите в подразделението за двигатели на MAN Truck & Bus SE, част от Volkswagen.
Въпреки че зеленият водород, произведен от възобновяеми източници все още не е широко достъпен.
Веднага щом водородът е наличен, търсенето на водородно задвижване ще се повиши.“
В първия си пилотен проект MAN ще достави около 200 камиона с двигатели, работещи с водород, на европейски клиенти през следващата година, за да ги тестват в техните автопаркове. Това се приема за ключова стъпка по пътя към масово производство.
Производителите на камиони все още инвестират в разработването на водородни горивни клетки, тъй като казват, че има място и двете технологии да съществуват една до друга за различни видове превозни средства и приложения.
Шведският производител на камиони Volvo AB казва, че също ще има камиони с водородни горивни клетки, „достъпни в търговската мрежа през втората половина на това десетилетие“. Компанията планира клиентски тестове на модели двигатели с водородно горене, започващи през 2026 г.
Водородните двигатели няма да бъдат по-голямата част от продажбите на Volvo“, каза главният технологичен директор Ларс Стенквист. „Но те ще бъдат ще бъде значителен обем.“
Андерс Йохансон, вицепрезидент за тежкотоварни превозни средства в базираната във Ванкувър Westport Fuel Systems, каза, че неговата компания вече е предоставила горивни системи за 6000 камиона с двигател с вътрешно горене в Европа, които работят с природен газ или биогаз и могат лесно да бъдат адаптирани към водород.
Предстоящи предизвикателства
Въпреки че технологията е сравнително зряла, има предизвикателства за преодоляване.
За разлика от горивните клетки, изгарянето на водород в двигателя все пак може да доведе до отделяне на вредни емисии, за които Майкъл Крюгер, старши вицепрезидент по инженерство в основния доставчик Bosch, каза, че ще изисква филтър.
Двигателната система на Westport в момента използва 1% дизел за запалване на водород, който според Йохансон ще бъде намален и в крайна сметка заменен с гориво без въглерод.
Също така водородните камиони се нуждаят от резервоари под налягане, които са по-големи от тези, използвани за дизелово гориво, така че фирми като базираната в Мюнхен стартираща компания Keyou работят върху различни форми, за да ги намалят. А резервоарите трябва да са безопасни при всякакви условия, тъй като водородът е силно запалим.
Най-големият проблем както за двигателите с водородно горене, така и за горивните клетки е оскъдната наличност на зелен водород.
Европейският съюз и Съединените щати финансират проекти за зелен водород заедно с производители на камиони, като Daimler, и енергийни гиганти, като BP. Но внедряването е бавно и ще отнеме години, за да се изгради достатъчна инфраструктура за зареждане с гориво.
Въпреки предизвикателствата големи доставчици, като Bosch и Cummins, казват, че производителите на камиони са прегърнали двигателя с водородно горене, защото вече имат фабрики и вериги за доставки, посветени на технологията.
Искаме да бъдем бързи. Ето защо тази технология играе важна роля“, каза Крюгер от Bosch.
Производители на камиони, като Iveco Group и DAF, европейско звено на американската PACCAR, също работят върху опции за изгаряне на водород.
Само миналата седмица германският Daimler представи два прототипа на превозни средства с водородни двигатели.
Базираният в САЩ Cummins ще предостави тестови модели на клиенти в различни региони през следващите година или две и трябва да има продукт, готов за пазара в рамките на пет години, каза главният технически директор Джонатан Ууд.
Вместо да оставят парковете от камиони да чакат зеленият водород да стане широко достъпен, някои производители и доставчици казват, че двигателите с вътрешно горене, работещи на природен газ или биогаз, могат да осигурят временно решение с по-ниски емисии от дизела.
Ууд каза, че производството на двигател с водородно горене включва промяна на някои ключови компоненти в моделите на природен газ, което ще позволи на клиентите да работят по своя път надолу по кривата на въглеродните емисии – от дизел към природен газ и след това водород.