Гърция се отказва от приватизацията на порт Александруполис
Пристанището, към което България също прояви интерес, се оказа изключително „ценен актив“ на фона на войната в Украйна
Гърция прекратява приватизацията на северното си пристанище Александруполис. То трябва да остане държавна собственост, защото е твърде ценен актив, заяви гръцкият министър-председател Кириакос Мицотакис. По думите му „геополитическите събития“ са довели до преосмисляне на сделката за продажба на мажоритарния дял от порта на частни инвеститори, съобщава Reuters, позовавайки се на интервю на премиера пред местъна медия.
Разположен в Северна Гърция, близо до границите с България и Турция, Александруполис има потенциал да се превърне в енергиен център за Централна Европа. Стратегическата му роля нарасна още повече след войната в Украйна. Оттогава пристанището се използва и като алтернативен маршрут за изпращане на военна техника на НАТО към източния фланг през Румъния и България. Според източник на Reuters това е била и основната причина за спирането на продажбата му.
Припомняме, че през март тази година кабинетът „Петков“ обяви намеренията си също да участва в процедурата по концесиониране на порта, като се обсъждаше към кой от консорциумите да се присъедини. Бившият транспортен министър Николай Събев тогава заяви, че страната ни иска да придобие минимум 20% от акциите.
Енергийната криза в Европа и намаляващите руски газови доставки подчертават още повече значението на пристанището, където се изгражда и плаващ терминал за съхранение и регазификация на втечнен природен газ. Страната ни има 20% дял в терминала, който се строи от май месец.
Правителството реши, че при настоящите обстоятелства Александруполис има толкова голямо стратегическо, геополитическо и енергийно значение за нашата страна, че трябва да остане под юрисдикцията на гръцката държава“, каза Мицотакис.
През септември Гърция получи две обвързващи оферти за придобиването на 67% дял в пристанището. Четирима инвеститори бяха избрани в късата листа миналата година. Сред кандидатите за продажбата бяха Quintana Infrastructure and Development чрез Liberty Port Holdings Single Member и International Port Investments Alexandroupolis (съвместно предприятие на Black Summit Financial Group, Euroports, EFA Group и GEK Terna).
Бордът на Агенцията за приватизация ще се събере в четвъртък, за да разгледа казуса, като най-вероятно ще обяви официалното прекратяване на процедурата.