Холивуд угасна и това смазва хиляди хора
Индустрията носи милиарди приходи на щатската хазна
~ 3 мин.
Пандемиите не са непознати за Холивуд на големия екран. В реалния живот обаче дори и там нямат сценарий, пише CNN.
В условия на пандемия хората все повече посягат към стрийминг услугите, докато междувременно стотици хиляди работници, като техници и монтажници, които са гръбнакът на филмовата и развлекателна индустрия, остават без работа.
Само в Калифорния филмовата индустрия поддържа над 722 000 работни места, сред които се разпределят заплати за 68 млрд. долара, по данни на Motion Pictures Association. През последната фискална година, приключила през септември 2019 г., индустрията генерира над 2.4 милиарда долара под формата на директни държавни разходи, според Калифорнийската филмова комисия.
Пандемията поставя безпрецедентно предизвикателство пред сектора – един от осем от всички работници на заплата в частния сектор са наети пряко или косвено в сферата на креативните индустрии, сочат последните данни Los Angeles Economic Development Corporation.
FilmLA, местна филмова агенция, обяви миналата седмица, че заснемането вече е с 18% надолу през първото тримесечие. Въпреки че през февруари в Greater Los Angeles се снимаха 1 091 местни продукции, до края на март този брой спадна до нула.
“Това е като края на една ера”, каза Пам Елиа, която е собственик на History for Hire, една от най-търсените холивудски къщи.
Нейната компания затвори врати на 16 март, за да спази изискванията за социално дистанциране. Преди пандемията в портфолиото ѝ изпъкват заглавия на филми, носители на Оскар, като “Артистът” и “Имало едно време в Холивуд”.
Миналия понеделник Елиа уволни целия си персонал. “Опустошени сме”, казва тя и допълва: “Беше трудно, много трудно”.
Създателите на филми в момента опитват да предвидят какви отражения ще даде социалното дистанциране върху индустрията.
Раймънд Браун, ветеран в бизнеса, казва, че филмите не могат да се правят по друг начин и няма как, например, човек да монтира кран за камера без да е физически близо до друг. “Как ще кажете на хората да спазват дистанцият?”, възкликва той реторично.
С 33 години опит в индустрията, Браун е бил свидетел на много възходи и падения – от стачката на гилдията на писателите през глобалната финансова криза през 2008 година и различни природни бедствия.
Сега, по думите му, нещата са различни. “Доходът ни е нула долара, без да се вижда край. Това е плашещо”, коментира той, опасявайки се, че всички спестявания ще отлетят.
Браун е член на Международния алианс на служителите на театралната сцена (IATSE), който представлява приблизително 145 000 души в сферата на развлеченията, работещи зад кулисите. През март IATSE обяви, че над 90% от нейните членове са без работа заради пандемията – това е приблизително 120 000 човека.
Филмовата индустрия е блестящ пример за “гиг” икономика (терминът идва от английското “gig” – за спорадични ангажименти, характерни в музикалния бизнес). Става дума за сезонна работа, при които работниците не разчитат на редовна заплата, а на това да печелят пари на проектен принцип.
По последни данни на изследователската компания Beacon Economics, средната заплата за някой, който е нает във филмовия сектор, е 98 800 долара в окръг Лос Анджелис, в сравнение с 90 800 долара за САЩ като цяло. Това само идва да покаже, че работа всъщност има навсякъде. Но не и в момента.
Холивудските студия и продуцентите всячески се опитват да намерят начини за възобновяване на филмопроизводството, спазвайки здравните изисквания.
Днес истината изглежда по-странна от фантастиката. През април Гилдията на режисьорите избра Стивън Содърбърг, известен с филма “Зараза”, да оглави работна група, която да прецени кога дейностите може да се възобновят. Той е човекът, който ще разговаря с епидемиолозите и гилдиите, за да помогне да се планира път напред.