Хората са силата, която движи компанията напред
Сплотен екип в голяма компания се поддържа с обща цел, която да обединява всички
Миглена Узунова-Цекова:
Миглена Узунова-Цекова е старши директор „Човешки ресурси” на А1. Тя е член на лидерския екип на А1 България от 2016 г., а от началото на 2019 г. под нейно ръководство преминава и администрацията на компанията. Работи в сферата на човешките ресурси от 20 години, като последните 12 години ръководи цялостната дейност по управление на хора в телекомуникационната компания. През март тя беше избрана за председател на УС на Българската асоциация за управление на хора. Завършила е магистратура по „Английска филология” в Софийския университет със специализация „Масови комуникации” и MBA програма към Erasmus University в Ротердам. Специализирала е „Стратегическо управление на човешките ресурси” в Cornell University в Ню Йорк, а наскоро завършва и коучинг програма на Columbia Business School също в Ню Йорк.
За мен хората са
… основата на всичко. Част съм от една от най-модерните технологични компании у нас – А1 – и буквално всеки ден ставам свидетел на това как дигитализацията променя нашия живот. В съвременния корпоративен свят те са силата, която движи компаниите напред.
А1
… беше стартът на кариерата ми като мениджър. Тук получавам нови знания и опит в работата си, рутина и предизвикателства в ежедневните оперативни задачи, познанства с отлични професионалисти. Тук всеки ден е различен, а това е невероятно преживяване. А1 е важен момент от моя живот.
Станах председател на УС на Асоциацията за управление на хора
… и основна цел, която си поставям, е да се „свържем“ с бизнеса и да отговорим на нуждите му, да докажем добавената стойност от HR функцията в корпоративния живот. Ще подобрим взаимодействието с държавни институции, неправителствени и професионални организации чрез съвместни инициативи и общи цели. Ще подпомагаме и младите специалисти, които правят своите първи стъпки в професията.
Твърдението, че HR-ите „рисуват” лицето на компанията
… е вярно, защото HR професионалистите създават и поддържат работодателската марка, а тя е „лицето“ на компанията пред кандидатите. Компанията обаче се променя и трябва да сме адекватни на промяната. Лесен пример е А1 с нейния изключително динамичен бизнес, което изисква да намираме хора с висок заряд и енергия за промяна и развитие, за да следват този път.
В тази професия харесвам
… да общувам с хората, да научавам повече за тях и за себе си чрез тях. Страхотно е усещането, когато успееш да промениш нагласите и мисленето, да накараш хората да покажат най-доброто от себе си. Да прочетеш удовлетвореността в лицата им. Да бъдете част от една кауза, без да забравяте, че имате и живот извън офиса.
В работата ми зад кадър остават
… негативите, които ги има всяка професия. Когато има неуспехи, анализирам причините и се старая да не се повтарят. Уча се непрекъснато. Оперативната работа обикновено не се вижда, но приносът й е, че не създава проблеми за бизнеса.
Клишето, което се стремя да разруша
… е отричането на интуицията при вземането на важни решения. Разчитам на нея, особено когато става въпрос за взаимоотношения с хората. Интуицията всъщност е резултат от натрупан опит. Тя помага в критични ситуации, когато няма достатъчно информация за вземането на правилното решение, а трябва да се действа бързо.
Комуникационните умения
… са ключови! Още едно клише, нали? Неслучайно в почти всяка обява за работа можем да видим комуникационните умения като основно изискване. HR професионалистът задължително трябва да може да общува в всички в компанията и извън нея. Това е ключът към успеха или неуспеха му в работата.
Стереотипният образ на HR мениджъра
… Стереотипите се определят от хора извън професията. За мен обаче това е специалистът, който познава отлично компанията, знае какъв път е извървяла, накъде се е запътила и кои са точните хора, с които ще постигне целите на бизнеса.
Сплотен екип в голяма компания се поддържа...
… изключително трудно. Важно е да има една обща цел, която да обединява всички. Мога да дам пример с А1 – през миналата година се ребрандирахме и това беше не просто смяна на името и логото, а процес по цялостна промяна на компанията, който изискваше участието на всички наши служители. Именно отдадеността на хората ни помогна да наложим марката А1 за твърде кратко време. Само два месеца след ребрандирането на практика нямаше човек в България, който да не знаеше новото ни име и промените, които осъществихме. Това е то „сплотен екип”.
Моята формула за успешна кариера...
… добро образование като база, непрекъснат стремеж към нови знания, желание за развитие, но и много работа, коректност във взаимоотношенията, увереност и следване на интуицията, кураж и късмет.
Като човек, от когото зависи кариерното развитие на другите
… това е сериозна отговорност. Стремя се да оценявам хората според техните качества, корпоративна култура, особено когато преценявам дали ще се впишат в нашата среда. Не е лесно да дадеш път на един за сметка на друг, но задачата на HR-а е добре да преценява хората и да прави верния избор.
Балансът между интересите на служителите и на компанията
… невинаги е лесен за постигане. Ролята на HR-а е да балансира между това да възнагради подобаващо усилията на служителите и да запази интересите на работодателя. А1 е сред най-добрите работодатели в България. Компанията инвестира много в служители с висок потенциал и желание да се развиват. Предлагаме възможности за гъвкаво работно време, работа от дома, избор на почивен ден през седмицата за сметка на работа през уикенда, по-кратък работен ден в петък и много други. Удовлетвореността на служителите ни е важна, защото те са в основата на успехите на А1.
Обичам да чета
… но напоследък повече време имам за аудио книги, макар да предпочитам книжните издания. В момента слушам Георги Господинов и „Физика на тъгата”, „Nudge: Improving decisions about health wealth and happiness” от Cass R. Sunstein & Richard H. Thaler и „Ikigai” от Francesc Miralles & Hector Garcia. „Книжните” книги, които чета, са „Отвъд зиматa” на Исабел Алиенде и биографията на Джак Никълсън от Марк Елиът. Обичам биографиите. Препоръчвам да четете, просто да четете – независимо дали е за лично усъвършенстване, от професионално любопитство или просто за забавление. Четенето е незаменимо удоволствие за духа.
Извън бизнеса съм
… майка, съпруга, приятел. Старая се да бъда добър човек.