Храната с рози е нещо уникално и различно
Компанията Rosey’s mark е единствена по рода си на пазара
Rosey's mark е първата марка в България, която развива т.н. от тях "флорална гастрономия". Листата от рози са част от шоколадите и сладката, които предлага компанията, а мисията им е да накарат хората да се насладят не само на аромата под формата на козметика, но и на вкуса му, като част от тяхната храна. Economic.bg разговаря с Росица Паунова за бизнеса с рози, налагането му на пазара и иновативните подходи към потребителите.
Бихте ли представили вашия бизнес накратко?
– Идеята на Rosey’s mark е да се концентрираме върху храната на базата на рози. Говорейки за рози, имаме предвид българската маслодайна роза, която всички са свикнали да свързват с козметика, с розово масло и много по-малко хора имат информацията, че розата може да бъде и храна. Това е нашата ниша и спецификата, върху която градим нашите продукти.
Как поддържате марката на пазара, много хора не знаят, че това цвете може да се консумира?
– Така е, нашата работа е да ги убедим, че всъщност е доста интересно, вкусно и полезно да се консумира розата. Тук ключовото е точно, че ние работим да изградим марка. Това беше един от основните акценти, които трябваше много обмислено да разработим преди изобщо да пуснем проекта с храната от рози на пазара, да помислим това нещо как да се брандира, да оформим идеята за марка и последователно във времето да започнем да я изграждаме.
Нашата крайна цел е Rosey’s mark да бъде синоним на експертност в храната с рози, това е нашето уникално предимство. Засега няма никой друг на пазара, който да се занимава със същото. Във времето надграждаме с нови продукти и всеки един нов продукт слага още едно парченце в пъзела на темата за храната с рози. Нещата се движат паралелно – развитието на марката и развитието на продуктовото портфолио. Държим на брандинга, опаковката, комуникацията, на това как изглеждат продуктите, как се говори за тях и на тяхното съдържание.
Как разбират хората за вашата марка?
– Това е едно от специфичните неща, защото този проект е наистина стартиран от нулата, от мен и от другия ми партньор в бизнеса – моята сестра. Истината е, че ние нямахме голям ресурс за този бизнес и първото нещо, което направихме, беше онлайн магазин. Започнахме да информираме хората най-вече в онлайн средите – социални мрежи, онлайн магазин и сайт, блог съдържание с информация. Започнахме да разработваме рецепти. Използвахме, така да се каже, демокрацията на онлайн общуването, за да стигнем по-бързо до аудиторията. Това е голямото предимство за правенето на малък бизнес в наши дни, защото можеш да стенеш много бързо видим.
По този начин привлякохме вниманието и на Гугъл. Европейският екип на компанията ни идентифицираха като малък бизнес, който се развива успешно в дигиталната среда и я използва, за да стигне по-бързо до хората. Поканиха ни в една тяхна програма за малки бизнеси и ни подават информация за такива полезни инструменти на Гугъл, които могат да се използват за дигитално развитие. Така разбрахме и за „Дигитален гараж”.
Как станахте представително лице на „Дигитален гараж”?
– Гугъл са разработили платформата „Дигитален гараж” за обучение по онлайн маркетинг с идеята хората, които се интересуват, да могат свободно да се обучат. Те ни поканиха да станем лице на българската версия на тази платформа. „Дигитален гараж” има адаптирана за местния пазар версия. Съдържанието е преведено на български език и на начална страница са показани примери от бизнеси в конкретната държава. Те са пример за това, как когато познаваш по-добре дигиталната среда и инструментите, можеш да развиеш бизнеса си. Това стои зад идеята аз да бъда представена на началната страница на „Дигитален гараж” за България.
Какво според вас е ключово при налагането на една марка на пазара?
– Хората, които сами стартират малък бизнес, обикновено имат ограничен ресурс за това. Когато си много голяма корпорация и създаваш марка, която има солиден финансов гръб, е лесно да пуснеш класическа рекламна кампания и да имаш платени информационни канали. В нашия случай това не е така. За мен онлайн присъствието, обмислено и планирано, е много важно при налагането на една марка, на която ѝ се налага да пробие без да има солидни ресурси, финансови и човешки. Тези ограничения в днешно време биха могли да се прескочат, точно благодарение на онлайн средата, която е достъпна за всички. При нас, онлайн присъствието беше единственото решение за възможно най-бързо разпространяване на идеята и информацията за нашата марка.
Каква е промяната след успешното прилагане на „Дигитален гараж”?
– Ключът тук е, че дигиталните умения се развиват във времето и този продукт на Гугъл ми помогна да изостря вниманието си към нещата, които правя и начина, по който ги правя, да обогатя, или да коригирам стратегията и тактиките, които използвам за онлайн присъствието ни. Благодарение на „Дигитален гараж” имам нови идеи, в това число за неща, за които до сега съм си мислила, че сме много малки да правим, като например създаването на видео съдържание.
Това помага да погледнеш малко отстрани и да се вдъхновиш как да продължиш развитието си. Винаги трябва да се следят новостите, защото дигиталната среда се променя постоянно. Не мислим за бизнеса си като за прекалено малък и неспособен да се конкурира с другите. Напротив, постоянно следя какво правят големите, тези, които аз съм идентифицирала като бизнеси, с които искам да се конкурираме, включително на международно ниво. Те са еталон, с който се сравняваме. Когато рекламирам своята марка онлайн, не мисля, че сме малки. Искам да комуникирам марката си по начин, който е сравним с големите марки.
Какъв съвет ще дадете на младите хора, които искат да изпъкнат със своя бизнес?
– Първият ми съвет, още на ниво бизнес концепция, е да дадат максимален фокус на идеята си. Има много бизнеси днес и ако не сме много ясно диференцирани от останалите и фокусирани върху нещо конкретно, което да градим като наше уникално предимство, е много трудно, защото съществува море от конкурентни бизнеси и предложения.
Другият ми съвет е непрестанно да се инвестира и реинвестира – както със средства, така и с идеи. Постоянно трябва да се мисли за следващата стъпка, защото ако днес се чувстваме много спокойни и конкурентни и не направим нищо, утре вече няма да бъдем в толкова изгодна позиция.
Последното, но вероятно най-важното е, че трябва да бъдем много упорити, защото нещата наистина стават бавно. Дори и онлайн, нещата стават много бавно – не за една година, не за две, а за много повече. Ние съществуваме от 5 години – звучи ни много, но всъщност е малко време. Към днешна дата смятаме, че знаем какво правим, чувстваме се стабилни и имаме план за последващото развитие на Rosey’s mark. Знаем също, че сме още в самото начало.