И Skoda откри проблеми в поръчката на БДЖ за новите влакове
Ръководството на българските железници, представители на Министерството на транспорта, както и специалисти от консултантската компания се събраха днес, за да намерят изход от ситуацията
Недоволните от обществената поръчка на БДЖ за закупуване на 42 мотрисни влака се увеличават. Във вторник германската Siemens потвърди, че е изпратила писмо към жп дружеството с искане за промяна на част от условията и техническите параметри. Днес от БДЖ потвърдиха, че и чешкият производител на влакове Skoda също е поискал да се пренапише обществената поръчка.
Според жп превозвача няма нищо необичайно, тъй като в 10-дневен срок заинтересованите от търга могат да изпратят искане с предложения за изменение в поръчката.
Според OffNews обаче, днес се е провела среща между ръководството на БДЖ, представители на Министерството на транспорта, както и специалисти от консултантската компания Ernst & Young, които да намерят изход от създалата се към момента ситуация. По закон „Холдинг БДЖ“ има 14 дни, в които да отговори на писмата с препоръки на компаниите, а в противен случаи те могат да се обърнат с жалби към Комисията за защита на конкуренцията (КЗК).
През август миналата година Ernst & Young, на която бяха платени 100 хил. лв., за да подготви документацията по търга, се обърна към четири водещи фирми в производството на влакове (между които Siemens и Skoda) за евентуална индикативна стойност на поръчката.
Българо-китайската търговско промишлена палата също изпрати писмо-протест до "Холдинг БДЖ" срещу условията на търга. Според Лъчезар Динев, председател на сдружението, така публикуваните условия водят директно към една конкретна компания, предложила най-близката индикативна оферта. Справка в индикативните оферти, предложени миналата година показва, че най-близката такава е на полската компания ПЕСА Бидгош – 390 млн. лв.
Динев обясни, че първоначалната идея, заложена в обществената поръчка, е периодът за поддръжка и ремонт на мотрисите да бъде 30 години. Към момента срокът, подаден в офертата е 15 години, което според Динев е точно, колкото е жизненият цикъл на влаковете. Освен това в европейските стандарти са посочени точно определени стойности за широчина на вратите, които да са пригодени за инвалиди. В поръчката обаче, този стандарт не е спазен.
По негови думи, документацията, подготвяна от консултантската компания е била променена с експертиза от Техническия университет. Той обясни, че срокът от 2 години за производство на машините е нереален, тъй като според европейските стандарти, всяка една част трябва да бъде сертифицирана. Реалистичен срок за тази дейност е около 36 месеца.
Припомняме, че на 17 август т.г. „Холдинг БДЖ“ пусна така чаканата и подготвяна в последните 2 години обществена поръчка за закупуването на 42 мотрисни влакове и техният ремонт и поддръжка в период от 15 години.
Първоначалната идея на дружеството бе да закупи 41 нови мотрисни влака за 420 млн. лв., които да развиват скорост от 220 км/ч и да имат 350 места. В поръчката обаче фигурират 42 влака с максимална скорост 160 км/ч и 230 места. Търгът обхваща и задължение на компанията победител да поддържа мотрисните влакове за период от 15 години, включително капитални ремонти до изминаването на 2 800 000 км.