И снегопочистването е под въпрос заради липса на пари
АПИ няма средства, с които да осигури зимното поддържане на пътната мрежа
Републиканската пътна мрежа може да остане без поддръжка през зимата. Причината са финансовите затруднения на Агенция „Пътна инфраструктура“, която е спряла всички плащания – не само за строителството на нови пътища, но и за основни ремонти и поддръжка, съобщава „24 часа“, позовавайки се на информация от свои източници.
От АПИ коментираха за Economic.bg, че няма прекратени дейности за строителство и ремонт на републикански пътища. По отношение на снегопочистването, от пресцентъра на Агенцията поискаха писмени въпроси.
От строителната фирма „Автомагистрали – Черно море“, чиито работници протестираха заради непреведени пари за ремонта на магистрала „Тракия" между Чирпан и Стара Загора, заявиха пред медията ни, че са спрели работа по всички възложени им от АПИ ремонтни дейности. Те няма да работят с държавата, докато не получат дължимите им 36 млн. лв.
Други фирми, които членуват в браншовата камара „Пътища“, също твърдят, че парите или се бавят, или изобщо не се превеждат. Оспорват се дейности, извършени по поръчка на пътната агенция, които са сключени в рамките на договори за ремонт и поддръжка на пътищата. Те са рамкови, а парите по тях се изчисляват всяка година и се плащат месец за месец. Със средствата фирмите купуват сол и други материали за зимата, поддържат растителността покрай трасетата, дори правят временни заграждения при катастрофи.
Общо 28-те фирми, които отговарят за всяка една област, се грижат и за временната организация на движението, когато се налага. Често правят реверсивно движение по определени участъци в зависимост от трафика. „24 часа“ съобщава още, че вече втори уикенд няма кой да организира движението от „Княжево“ през Владая до Драгичево реверсивно – да постави конуси, които да разделят пътните ленти. Това води до задръствания.
От три месеца АПИ не е възлагала дейности, свързани с основно почистване на окопи и банкети по пътищата. Така наесен, когато започнат валежите, водата няма да има къде да се оттича. Това може да предизвика наводнения или замръзвания през зимата. Според експерти състоянието на пътищата ще се влоши драстично.
В декларация на Браншовата камара, подписана от председателя й Стефан Чайков, се казва, че дори тези дейности да бъдат възложени за извършване през есента, ще се изпълняват при неблагоприятни климатични условия.
Негативите ще са за пътните фирми, а в действителност са резултат от лоши управленски решения. В момента трябва да бъдат осигурени необходимите количества техническа сол и други материали, но това е силно застрашено, тъй като доставчиците изискват 100% авансово плащане, а фирмите нямат средства за това“, се казва още в декларацията.
От Камарата заявиха пред Economic.bg, че ръководството има предвидена среща утре в Министерството на регионалното развитие, на която ще се обсъждат проблемите с липсата на пари.
От декларацията на Камарата става ясно, че АПИ дължи общо 800 млн. лв. за фактурирани и сертифицирани дейности по пътищата, както и 200 млн. лв. за дейности, които все още не са приети и признати от пътната агенция. Не е ясно обаче защо регионалното министерство иска само 100 млн. лв., които да бъдат предвидени в актуализацията на бюджета за 2021 г. Остава неясно и дали строителните фирми ще получат парите си, след като от изявление на зам.-регионалния министър Захари Христов се разбра, че има проблем и по отношение на правната рамка заради надвишаването на сумите по договорите.
Още след прословутото писмо за спиране на всички ремонти, което бившият шеф на АПИ Апостол Минчев изпрати на своя глава и заради което регионалният министър Виолета Комитова го уволни, стана ясно, че Пътната агенция е забавила парите към редица фирми, отговарящи за зимното почистване. Строителите сигнализираха за проблеми на среща с Комитова още в края на юли. Тогава тя ги увери, че финансите ще бъдат осигурени.
Каквито и начини да търсеше за намиране на нужните пари, за да се разплати към фирмите, накрая Комитова призна, че бюджетът на АПИ не е достатъчен.
Цяла България е разкопана. Започнати са безброй много ремонти, без да са финансово обезпечени“, коментира тогава Комитова.
Припомняме, че не само Апостол Минчев се раздели с поста си в АПИ, но с него си тръгна и зам.-регионалният министър Тодор Анастасов. Заедно с Минчев беше уволнен и инж. Ивайло Денчев, но след седмица Комитова го назначи за временен шеф на пътната агенция.