Идва ли времето за ограничение на скоростта по германските магистрали?
Екологичните организации казват, че това ще помогне за намаляване на вредните емисии
Автомагистралите в Германия, световно известни с високите си скорости, в момента са обект на разгорещен политически дебат, разказва DW. За пореден път на дневен ред излиза въпросът дали всъщност скоростта трябва да бъде ограничена.
Темата отдавна предизвиква разногласия в страната. През 1973 г. въвеждането на ограничение на скоростта от 100 километра в час в отговор на скока на цените на бензина по време на петролната криза предизвика широко възмущение през няколкото месеца, през които действаше. Германският автомобилен клуб ADAC протестира срещу мярката.
Оттогава различни опити за въвеждане на общо ограничение на скоростта се провалиха. Но сега повече от половината германци - включително членове на ADAC - подкрепят ограничение на скоростта. И все пак това остава поляризиращ проблем и среща твърда опозиция. Дясноцентристката партия Християнсоциален съюз на Бавария дори стартира петиция срещу него.
Ограничения на скоростта по магистралите (почти) навсякъде — без Германия
Определени участъци наистина имат ограничения на скоростта, но това важи само за 30% от магистралите. За участъците без ограничение на скоростта правителството препоръчва доброволна максимална скорост от 130 километра в час, но шофьорите са свободни да карат толкова бързо, колкото искат.
Превишената скорост по германските магистрали дори се рекламира като туристическа атракция от компаниите за спортни коли под наем.
Какви са предимствата на ограничението на скоростта?
Колкото по-бавно се движи едно превозно средство, толкова по-малко гориво консумира. Това означава, че също така отделя по-малко замърсители, като въглероден диоксид, азотни оксиди и прахови частици, вредни за климата.
Ограничение на скоростта от 120 километра в час по магистралите ще спести 4.5 милиона тона въглероден диоксид, което ще се равнява на 2.9% спад в емисиите в сравнение с нивата от 2018 г., според изчисления на Германската агенция по околна среда или UBA.
Те изчисляват, че това може да се увеличи до спестяване на 6.7 милиона тона и 4.2% от емисиите, ако ограничението на скоростта също насърчи хората да преминат към влакове, да изберат по-кратки маршрути или дори да се откажат напълно от определени пътувания. И ако ограничението на скоростта по държавния път бъде намалено от 100 километра в час на 80, това може да спести до 8 милиона тона въглероден диоксид.
Поддръжниците също твърдят, че ограничението би довело до по-малко инциденти, тъй като по-бавното пътуване намалява спирачния път на автомобила. Това също ще намали шумовото замърсяване.
Те също така подчертават, че това ще позволи на повече автомобили да бъдат на пътя едновременно и следователно ще спомогне за облекчаване на задръстванията, особено ако колите се движат със 100 километра в час или по-малко.
Какви са аргументите срещу ограничението на скоростта?
Според анализ на Германския икономически институт 77% от хората по германските магистрали вече доброволно карат по-бавно от 130 километра в час.
Въпреки това мъжете, както и тези под 24 години и често активните шофьори (хора, изминаващи над 50 000 километра годишно), са по-склонни да бъдат против ограниченията на скоростта, като се позовават на опасения за повече задръствания и по-дълго време за пътуване, според проучване на застрахователната група Allianz.
Колко катастрофи могат да бъдат избегнати с ограничението на скоростта по германските магистрали не е напълно ясно. Според ADAC Германия няма по-сериозни произшествия по своите магистрали, отколкото в страни с ограничение на скоростта. Ако се сравни броя на смъртните случаи на изминат километър по магистрала, Франция, Съединените щати и Чешката република отбелязват повече смъртни случаи, отколкото в Германия през 2020 г. В абсолютни цифри обаче Германия регистрира най-висок брой през 2020 г. с 317 смъртни случая на аутобана.
Кой подкрепя ограничението на скоростта в Германия?
Екологичните организации призоваха за ограничаване на скоростта, както и синдикатът на полицията в германската провинция Северен Рейн-Вестфалия и Германската асоциация за подкрепа на жертвите на пътни инциденти. Те също така подкрепят намаляването на ограничението на скоростта по държавните пътища до 80 километра в час - ход, който застрахователната индустрия смята, че ще помогне за повишаване на безопасността.
Сред политическите партии предложението получи подкрепата на Зелените, лявоцентристката Социалдемократическа партия (SPD) и Лявата партия. Повече от половината германци вече са зад ограничение на скоростта.
Кой е против ограничението на скоростта?
Консервативните Християндемократически съюз и Християнсоциален съюз, крайнодясната Алтернатива за Германия и неолибералната Свободна демократическа партия (FDP) не искат ограничение на скоростта. Противниците смятат, че това би имало малко въздействие върху околната среда и би ограничило личната свобода.
FDP, която формира федералното правителство заедно със Зелените и SPD, вече отхвърли ограничението на скоростта в коалиционното споразумение. Партията също така възложи контрапроучване на това на Германската агенция по околна среда, което стигна до значително по-ниски цифри за намаляване на вредните емисии.
Въпреки това, достоверността на контрапроучването е поставена под въпрос, тъй като е написано от скептично настроени към климата учени. То бе критикувано от Германската агенция по околна среда, екологични асоциации и други политически партии.
Няма ограничение на скоростта в германския Закон за борба с климата
Законът за климатичните действия, който беше приет през 2021 г., гласи, че Германия трябва да намали емисиите на парникови газове мисии с 65% до 2030 г. и с 88% до 2040 г. в сравнение с нивата от 1990 г. След реформа на закона прекомерните емисии, като тези от транспорта, вече могат да бъдат компенсирани, например чрез използване на повече възобновяема енергия. В акта не се споменава ограничение на скоростта.