Индийската Tata е близо до спасително споразумение с Лондон
Металургичната компания опитва да си осигури 500 млн. паунда от правителството, като ще има опция за придобиване на дял
Спасителна сделка за най-големия стоманодобивен производител във Великобритания ще бъде договорена с правителството до дни, което ще помогне за запазването на около 8000 работни места в индустрия, която страдаше още преди коронавирусната криза, пише Financial Times.
Предстоящият държавен заем в размер на стотици милиони паунда за операциите на Tata Steel във Великобритания, които включват комплексa в Порт Талбот в Южен Уелс, трябва да бъде първата голяма сделка в рамките на правителствения проект „Бреза“.
Финансовият министър Риши Сунак разреши проекта по време на пандемията като средство за спасяване на стратегически важни компании чрез договаряне на финансиране.
Предприятията трябва да са изчерпали всички други възможности, включително правителствените спешни заеми, свързани с Covid-19, от които някои компании, включително Tata Steel, които се борят с изплащането на стари дългове.
Tata търси държавен заем на стойност 500 млн. британски лири, според Стивън Кинок, депутат Лейбъристката партия.
Правителствените служители са обсъдили механизъм, при който част от заема, който ще бъде предоставен на Tata в спасителната сделка, може да бъде конвертиран в собствен капитал при определени обстоятелства. Това би означавало, че държавата може да се окаже с дял в стоманодобивната промишленост на Великобритания за първи път, след като British Steel Corporation беше приватизирана преди повече от 30 години.
Но правителството не желае да има дялове в компании по проект „Бреза“, а предпочита да предоставя заеми на предприятията, които гарантират, че данъкоплатците са на върха на йерархията като кредитори.
Министрите настояха и за други строги условия за защита на данъкоплатците, пише FT.
Очаква се Tata Steel, който се контролира от едноименния индийски конгломерат, да подпише различни ангажименти спрямо своите 8000 работници във Великобритания и да намали въглеродните емисии в замяна на държавния заем.
Няколко източника на изданието от индустрията са заявили, че Tata е подала заявлението си за заем до правителството и двете страни са напът да финализират споразумение до седмица.
Представител от правителството обаче е заявил, че спасителната сделка за операциите на Tata Steel в Обединеното кралство все още не е на финалната права. „Тя все още може да се разпадне“, добавил е той.
Освен в Порт Талбот, Tata има операции в Уелс, както и в Корби и Хартълпул.
През последните години британската стоманодобивна промишленост преминава от криза в криза, засегната от високите производствени разходи, липсата на достатъчно инвестиции и силната международна конкуренция.
Временното затваряне на части от икономиката на Обединеното кралство заради covid-19 удари търсенето на стомана от страна на британските автомобилни производители и строителните компании.
Операциите на Tata Steel в Обединеното кралство от години не могат да отчетат печалба. В последните си публикувани резултати към март 2019 г. за британския бизнес се отчита оперативна загуба преди еднократни позиции от 157 млн. паунда. Този негативен тримесечен резултат идва след загуба от 48 млн. паунда през предходната година.