Индийско-българска бизнес камара ще насърчава инвестициите
Тя бе учредена днес
„За нас Индия е един от най-важните търговско-икономически партньори на изток. Това е може би най-бързо развиващата се икономика в Азия и огромен пазар, от който и двете страни могат да се възползват много повече от постигнатото към момента“. Това заяви министърът на икономиката Божидар Лукарски на церемония по официалното откриване на Индийско-българската бизнес камара. На събитието присъства и посланикът на Индия - Н. Пр. г-н Раджеш Кумар Сачдева.
Министър Лукарски изрази увереност, че учредяването на камарата ще допринесе за по-доброто реализиране на наличните възможности в търговско-икономическите отношения между двете страни, както и за привличането на повече индийски инвестиции у нас. Като сектори с висок потенциал той посочи хранително-вкусовата промишленост, машиностроенето и автомобилното строителство.
„България не е сред страните със силно присъствие на индийския пазар, но осъзнавайки потенциала обръщаме специално внимание на двустранните ни търговско-икономически отношения“, каза министър Лукарски. По негови думи Министерство на икономиката стои твърдо зад камарата и ще спомага за разширяване на дейността й в различни области. Един от механизмите, чрез които такава подкрепа може да бъде оказана е Службата ни по търговски и икономически въпроси (СТИВ) в Делхи. „Търговското ни аташе в Делхи бе отличен като най-добър СТИВ за 2015 г., което показва, че не сме избрали случаен човек и че полагаме целенасочени усилия“, допълни икономическият министър.
България участва активно в платформата „Направи в Индия“, инициирана от индийското правителство към привличане на преки чуждестранни инвестиции в страната в сектор производство. Примери за успешни български инвестиции в Индия са смесено българо-индийско предприятие за опаковане на течен битум край Мумбай, както и мащабен инвестиционен проект за внедряване на български интернет технологии в Индия. В процес на реализация е и джоинт-венчър между фирми от двете страни за съвместна разработка на ИТ продукти в сферата на мобилните апликации и налагането им на индийския и други международни пазари.
За последните десет години двустранният стокообмен между България и Индия се е увеличил почти 4 пъти – от 55 млн. щ.д. през 2005 г. до 218 млн. щ.д. през 2014 г. През 2014 година българският износ за Индия нараства с близо 50% спрямо 2013 г., достигайки 65 млн. щ.д. През първите девет месеца на тази година износът ни за Индия също отчита ръст от 2.4%, равнявайки се на 46.6 млн.щ.д.
Няколко категории български стоки имат потенциал да присъстват по-осезаемо на индийския пазар. От една страна това са селскостопанските продукти, храните и напитките, като е възможно съвместно коопериране между български и индийски фирми в тези сектори. Други стоки с потенциал са парфюмерийните и козметични продукти, както и продукти на химическата промишленост, машини за хранителната-вкусовата промишленост и други.