„350 км в час“: Индонезия пусна първата високоскоростна жп линия в Югоизточна Азия
Проектът е подкрепен от инициативата на Китай „Един пояс, един път“, като влак-стрела ще свързва Джакарта с Бандунг
Индонезия пусна първата си високоскоростна железопътна линия, която ще свързва столицата Джакарта с Бандунг. Инфраструктурният проект е постижение за Югоизточна Азия, а маршрутът ще бъде обслужват от влак-стрела, предава CNN.
Проектът на стойност 7.3 милиарда долара, част от инфраструктурната инициатива на Китай „Един пояс, един път“ и до голяма степен финансиран от китайски държавни фирми. Той бе представен в понеделник след поредица от забавяния и спънки.
Високоскоростният влак Джакарта-Бандунг е първият такък в Индонезия и първият в Югоизточна Азия, като ще се движи със скорост от 350 километра в час“, каза индонезийският президент Джоко Видодо под аплодисментите на тълпата.
Новият влак-стрела ще пътува между жп гара Халим в Източна Джакарта и жп гара Падаларанг в Западен Бандунг в Западна Ява, вторият по големина град в Индонезия и голям център за изкуства и култура.
Високоскоростната железопътна линия с дължина 138 километра, официално наречена whoosh – което означава „спестяване на време, оптимална работа, надеждна система“ на индонезийски – работи на електричество без директни въглеродни емисии и се движи със скорост приблизително 350 км в час. Това ще намали времето за пътуване между Джакарта и Бандунг от три часа до по-малко от час, казват служители.
Това нямаше да е възможно без добра екипна работа от всички страни, включително централното правителство, местното правителство, държавните предприятия, частния сектор и обществеността, както и китайското правителство и свързаните с него компании – всички работят заедно, за да завършат този проект“, добави Лухут Бинсар Панджайтан, координиращ министър на морето и инвестициите на Индонезия.
Видеоклипове, заснети на борда и споделени в социалните медии, показват просторен климатизиран интериор на кабината и красиви гледки от прозорците към индонезийската провинция, докато влакът потегля.
Наблюдавана от съвместното държавно предприятие PT Kereta Cepat Indonesia China (PT KCIC), железопътната линия е добре свързана с местните системи за обществен транспорт. Влаковете, модифицирани за тропическия климат на Индонезия, са оборудвани със система за безопасност, която може да реагира при земетресения, наводнения и други извънредни ситуации, добавиха служители.
Има разговори за разширяване на високоскоростната линия до Сурабая – голямо пристанище и столица на провинция Източна Ява, каза директорът на PT KCIC Дуяна Сламет Рияди пред китайските държавни медии на церемония по-рано през септември.
Планират се и спирки в други големи градове като Семаранг и Джокякарта, портата към Боробудур – най-големият будистки храм в света.
Според информация, публикувана от PT KCIC, железопътната линия включва осем вагона – всички оборудвани с Wi-Fi и USB точки за зареждане – и разполага с 601 места за пътници.
Ще има три класи – първа, втора и VIP.
Индонезия, четвъртата по големина страна в света и най-голямата икономика в Югоизточна Азия, активно и открито ухажва инвестиции от Китай, нейният най-голям търговски и инвестиционен партньор.
Среща на високо ниво през юли между индонезийски и китайски лидери Джоко Видодо и Си Дзинпин разкриха серия от проекти, включително планове за изграждане на китайска фабрика за стъкло на стойност няколко милиарда долара на остров Ремпанг в архипелага на островите Риау в Индонезия като част от нов „Еко-град“, предизвикващ седмици на яростни протести от местни жители на острова, които се противопоставят на събарянето на техните села.
Видодо и китайският премиер Ли Цян бяха заснети да правят пробни пътувания по новата високоскоростна железница през септември.
Сделката за влаковете беше подписана за първи път през 2015 г. като част от китайската инициатива „Един пояс, един път“, а строителството започна по-късно същата година. Първоначално се очакваше да бъде завършена през 2019 г., но се сблъска с множество оперативни забавяния в резултат на пандемията от Covid-19, както и за закупуване на земя и разходи за увеличаване.
Директорът на PT KCIC приветства високоскоростната железопътна линия Джакарта-Бандунг като „изключителен пример за двустранно сътрудничество между Индонезия и Китай“. Това не само ще подобри индонезийската инфраструктура, но и „насърчава развитието на индонезийската железопътна и производствена индустрия“, отбеляза той.