Транспортните проекти на властта са мащабни, но трудно постижими
Обещаната от премиера и от транспортния министър линия София-Скопие може да се дотира от държавата
Транспортната свързаност – пътни, железопътни, морски и въздушни проекти – е важна за мобилността на гражданите и бизнеса в България. Тя неизменно минава през дипломация и развитие на взаимоотношенията със съседните ни страни. За да излезе от изолацията, България ще трябва да задвижи проекти, които са важни не само за Балканите, но и за цяла Европа. Около това се обединиха експерти и представители на институциите по време на дискусия „Свързани Балкани“, организирана от "24 часа".
И ако приоритетите на регионалното министерство са добре известни до момента, то тези на транспортното ведомство през последните седмици се свеждаха до построяването на 4 моста по поречието на р. Дунав, както и до стартиране на авиолинията София-Скопие. Оказва се обаче че и при реализацията на двете идеи ще има известни трудности.
Мостовете по Дунав не са приоритет за Румъния
В момента България се свързва с Румъния чрез два моста – един при Видин и един при Русе. Още по време на коалиционните преговори управляващите възродиха идеята за изграждането на връзки при Оряхово, Никопол, Свищов, Силистра, както и втори при Русе. След като взеха властта, Кирил Петков и Асен Василев с лекота започнаха да обещават мостове и тунели и трябваше транспортният министър Николай Събев леко да охлади ентусиазма им, като обяви, че в мандата може да бъде построен само един мост и един тунел.
Регионалният министър Гроздан Караджов пък бе още по-искрен като заяви, че дори един мост не може да се случи в рамките на мандата, а евентуално, и то много оптимистично погледнато, след шест години.
След срещата преди няколко дни с представителите на румънската държава обаче идеята за 4 моста отново бе възродена, въпреки че за съседката ни те не са приоритет. За нея е важното „съживяването“ на р. Дунав като значим транспортен коридор.
В момента нямаме одобрение за нито един мост. Според мен дипломатическите контакти и натиск трябва да бъдат продължени“, заяви по време на днешната дискусия Караджов.
От думите му стана ясно, че до точките на предполагаемите мостове няма никаква довеждаща инфраструктура, нито от българска, нито от румънска страна. От двете страни на реката те стъпват на второкласна пътна мрежа.
„Европейската комисия ще иска да знае какво точно ще свързваме“, заяви регионалният министър, посочвайки, че и двете страни биха спечелили, ако идеята стана реалност.
Дотация на въздушната линия София-Скопие
По време на дискусията се прокрадна идеята въздушната линия между столиците на България и Северна Македония да получи допълнителна помощ от правителствата на двете държави до момент, в който стане икономически рентабилна. За това заговори евродепутатът Петър Витанов (БСП). Нито Караджов, нито зам.-министърът по транспорта Илия Илиев изразиха възражения.
Така през транспортната свързаност ще се опитаме да решим тежките въпроси, свързани с историята“, посочи Витанов.
Транспортният министър Събев заговори за линията още преди официалните срещи със Северна Македония. Преди това обяви амбициозната идея, че с един билет ще може да се пътува от Силистра до Ню Йорк. След като транспортното ведомство организира среща с авиопревозвачите, стана ясно, че към линията има голям интерес.
Дни след това в. “Сега” и “24 часа” обявиха, че българският авиопревозвач GullivAir е избран да оперира по маршрута. Пред Economic.bg от ведомството нито потвърдиха, нито отрекоха информацията.
Маршрутът е закриван два пъти преди години, но сега авиопревозвачът ще го използва за реализация на по-големи планове – Скопие ще бъде спирка за довеждащи полети до София, откъдето пък авиокомпанията ще лети директно до САЩ. Така маршрутът Скопие-София би трябвало да гарантира заетостта на презокеанските полети.
Припомняме, че GullivAir ще лети и по вътрешна линия Русе-София, което прави идеята на транспортния министър да се пътува с един билет от Силистра до Ню Йорк осъществима.
Амбициозни жп проекти
Приоритет на транспортното ведомство ще бъдат проекти, които ще позволят влаковете да развиват по-големи скорости. ЕС иска скоростта при пътническите превози да стига до 160 км/ч., а при товарните – до 100 км/ч. Брюксел е поставил междинен срок до 2040 г., когато ще бъде оценен напредъкът в развитието на българската жп мрежа. Дотогава всички страни трябва да намалят чакането по границите, товарните композиции да бъдат увеличени и да бъдат изградени повече терминали, посочи Витанов.
За България това ще е голяма възможност, защото може да излезе от ролята на периферна страна“, посочи евродепутатът.
Зам.-министърът на транспорта Илиев посочи, че в новата оперативна програма „Транспортна свързаност“ 2021-2027 г. ще бъдат включени именно проекти, чрез които скоростта да бъде подобрена. По отношение на електрификацията на жп мрежата, единствената такава е тази с Турция. Двете връзки с Гърция, както и тази със Сърбия, са неелектрифицирани.
Транспортното ведомство ще работи по закон, който да улесни процесите на предпроектни проучвания. Оказва се, че те стопират не само стратегически пътни проекти, но и жп такива. За по-бързи предварителни процедури (отчуждаване, ОВОС, получаване на разрешения, екологични оценки) се обяви и регионалното ведомство.
Жп линията, част от коридор Ориент/Източносредиземноморски, остава приоритет. Трябва да мине по маршрут Видин-София-Кулата, както и София-турска граница. По направление Видин-София-Кулата има предпроектно проучване, включително и технически проект, но строителство няма, посочи Илиев.
По думите му проектите, които са включени в програмата за 2014-2020 г. са доста изостанали. Преди 2 години е взето решение за фазиране на връзката със Сърбия. Именно този проект ще залегне в новия програмен период 2021-2027 г.
Ще се работи по направление сръбска граница-София-Септември, за да може да бъде завършена“, посочи Илиев.
Транспортното ведомство ще започне проучване за високоскоростна жп линия Букурещ – София – Кулата. В механизъм за свързана Европа 2021 – 2027 г., България ще заложи изграждането на високоскоростен участък между Видин и София, където скоростта може да достигне 160 км/ч. Ведомството ще работи и по удвояване на жп линията между Пловдив и Турция.
Усилията ни са по оста Север – Юг, няма да пренебрегваме и Русе – Димитровград. Ще се работи и по неизградените участъци между Димитровград и Турция“, заяви Илиев.