Instagram, YouTube, Booking и други попадат под новите правила на ЕС
Общо 19 компании ще бъдат по-строго регулирани от август
Социалните медийни гиганти Google, Alibaba, Amazon и Wikipedia са сред големите технологични компании, които бяха обозначени като „Много големи онлайн платформи“ от Европейската комисия и сега ще трябва да се придържат към по-строги правила съгласно знаковия Закон за цифровите услуги (DSA) на блока.
Брюксел представи днес списък с 19 много големи онлайн платформи, включващ Meta, Alibaba AliExpress, Amazon Store, Apple AppStore, Booking.com, Facebook, Google Play, Google Maps, Google Shopping, Instagram, LinkedIn, Pinterest, Snapchat, TikTok, Twitter, Wikipedia, YouTube и Zalando. Те влязоха в списъка на "много големи", защото имат най-малко 45 милиона активни потребители месечно.
Сега тези компании разполагат с четири месеца, за да изпълнят пълния набор от нови задължения по DSA. Законодателният акт влезе в сила през ноември и има за цел да засили защитата на правата на потребителите онлайн и да осигури по-голяма прозрачност и отчетност.
Правилата, известни като Закона за цифровите услуги (DSA), изискват компаниите да управляват риска, да извършват външен и независим одит, да споделят данни с власти и изследователи и да приемат кодекс на поведение до август.
Благодарение на Закона за цифровите услуги европейските граждани и предприятия ще се възползват от по-безопасен интернет“, каза европейският комисар за вътрешния пазар Тиери Бретон във видео, публикувано в Twitter.
От тях например ще се изисква да предоставят ясна информация защо препоръчват определена информация на определени потребители и позволяват на тези потребители да се откажат; предоставят на потребителите лесен инструмент за маркиране на незаконно съдържание и лесно разбираеми правила и условия; предприемат по-решителни стъпки за противодействие на разпространението на незаконно съдържание и дезинформация; и предоставят на изследователите достъп до публично достъпни данни.
Най-важното е, че те ще трябва да позволят на експерти от новосъздадения Европейски център за алгоритмична прозрачност (ECAT), агенция на ЕС, да преценят дали техният алгоритъм е в съответствие с различните задължения.
Има някои изненадващи пропуски в списъка, включително Spotify и Airbnb, въпреки че Комисията каза, че все още проучва дали допълнителни компании отговарят на най-строгите изисквания“, добави той.