Институтът за пътна безопасност е против „натиска“ на бизнеса за тол системата
Въвеждането й ще намали инцидентите по пътищата, смятат експертите
Правителството не трябва да се поддава на натиска от страна на бизнеса за отлагане или забавяне на пускането в експлоатация на тол системата. Нейното въвеждане ще намали инцидентите по пътищата, защото ще има достатъчно пари за ремонти на пътната мрежа. Това написаха от Института за пътна безопасност в становище, публикувано на неговата Facebook страница.
Експертите от института направиха анализ на какво се дължи лошата организация на движението по пътищата, липсата на маркировка, лошото състояние на пътната инфраструктура и стигнаха до заключението, че липсата на средства е „основният виновник“.
„Няма държава в света, в която парите да достигат за всичко, но именно поради тази причина българското правителство през 2015 г. предприе една смела и решителна стъпка за намирането на средства, които да могат да бъдат използвани за инвестиции в по-добра инфраструктура. Това е именно изграждането на българската тол система“, пишат от Института.
Експертите твърдят, че според проучвания сред държавите от Европа, в които вече има въведена тол система, нивото на пътна безопасност се е подобрило и това се дължи основно на възможността да се генерират средства, които да бъдат инвестирани в изграждане на безопасна инфраструктура. От института дават за пример съседна Гърция, където след въвеждането на тол системата жертвите на пътя са намалели с 45%.
„В последните няколко месеца в държавата текат процеси, които очевидно имат за цел да отложат, да забавят или да компрометират под една или друга форма пускането в експлоатация на тол системата. Необходимо е много ясно да си дадем сметката, че за да можем да инвестираме в пътища и пътна безопасност, трябва да има откъде да вземат тези пари. Опитът да се отложи за пореден път пускането на системата ще доведе до това отново да констатираме увеличаване на жертвите по пътищата на България“, пишат още в становището си от института за пътна безопасност.
В заключение на своята позиция експертите пишат: „Институтът за пътна безопасност се обръща към българското правителство да защити обществения интерес и да не се подава на заплахите от страна на бизнес заинтересовани кръгове и лица. България е една от малкото държави в ЕС, в която не въведена тол система. Именно за това ние настояваме тази система да бъде въведена в експлоатация“.
Междувременно от транспортния бранш обявиха, че в понеделник излизат на национален протест именно заради въвеждането на тол системата и всички неясноти около нея. Междуградските автобуси обявиха, че няма да превозват пътници, доставките до търговските вериги също ще бъдат спрени. Вследствие на това премиерът Бойко Борисов насрочи среща с бизнеса за днес, за да обсъдят всички „горещи точки“ около предстоящото въвеждане на тол системата.
В разговора участват министрите на финансите и на регионалното развитие Владислав Горанов и Петя Аврамова, заместник-министърът на регионалното развитие Николай Нанков и проф. Олег Асенов, член на Управителния съвет на Пътната агенция. Според превозвачите при преговорите с държавата за определянето на таксите и обхвата на тол системата не е било взето под внимание нито едно от предложенията на бизнеса, а окончателните параметри на тол таксите ще доведат до непосилно за потребителите и фирмите увеличение на транспортните услуги. Затова те настояват за оставката на регионалния министър Петя Аврамова.